Stabling af brænde

Hej.

Jeg er rigtig godt træt af at min brænde stabel, som jeg stablede i mit brændeskur i marts, vælter når vi nu når her hen omkring juli. Den gjorde det også sidste år. Det betyder jeg må hen og stable hele bunken om (4 m3), hvilket jeg synes er godt spild af arbejde.

Jeg stabler brænde i ca 4 rækker, med 3-5 cm luft mellem hver række, og med endestykkerne mod hinanden, og så op i ca 170 cm højde. Problemet er bare de vælter ud af skuret.
Jeg har to teorier.

1) Brændeskuret er bygget for enden af et alm skur. Jeg forestiller mig det kan være døren der får det til at vælte fremad, hvis denne dør bliver lukket for hårdt i mange gange nok. Det skal siges at brændet selvfølgelig ikke har kontakt med skuret.'

2) At det skylles at brændet tørre, og derved andre træet sig, og så kan de vælte

Håber i kan hjælpe mig, så jeg slipper for det bøvl hvert år. Evt post nogle billeder af hvordan brænden skal stables korrekt i et brændeskur.

Mvh Jesper 

Jeg spørg kun for at blive klogere.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet er som du selv er inde på, at træet tørre og derfor ikke støtter sæligt godt sammen.
Jeg har løst problemet ved at lave nogle bure der kan fyldes og tømmes efter behov. En gammel palle og noget dyrehegn om så har du en brænde "kurv i stort format.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis