Fra lav til høj rejsning.

Hej! Har pt lav rejsning (ca 20 grader) på ca 1/4 af huset og 35 grader hældning på resten.
Det vil jeg nu rette op på.
De nuværende lave gitterspær er lavet af 45x195mm spærtræ, men de spær til den høje del er lavet af 45x145mm.  Hvad skal jeg vælge og bruge til ombygningen?
Spærafstand er 108cm. Spændvidde knap 6 meter.
Jeg bolter de nye spær på det gamle. Det vil sige en lodret regle 45x70 i midten, som så de skrå sider hviler på. I toppen samles det med sømbeslag (140x240?) på hver side, og i bunden boltes de sammen med det gamle spær med 2 stk 10x120 mm bræddebolte i hver side.

Jeg regner med at lægge undertag (banevare) på nu når jeg er igang.
Det skal monteres langs med spærene, ikk?
Jeg bruger 25x50mm trykimpr klemlister. Skydes på med sømpistol.
Derefter nye T1 38x73 lægter. Er det OK at skrue dem på med 6x120 skruer?

Hvordan afsluttes undertaget? Med ud i tagrenden, eller bare det kommer ud i udhænget?
Hvordan i toppen?

Det er forresten eternit bølgeplader der er på (B7).

Er der noget jeg ikke har taget højde for?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja du har blandt andet ikke taget højde for at man ikke normalt bruger undertag når man lægger bølgeeternit.....! Man bruger skumstrimler eller vatsnor i samlingerne. Hvis ikke du tror dette er nok burde du vælge et andet tag ;-)

Det er lidt svært sådan lige at gennemskue om din opbygning af gitterspær er ok - men det handler jo om at overføre og fordele vægten på taget rundt på spæret. Hvis ikke du har erfaring med den her slags opgave er det måske lidt voldsomt at gå i gang med. Desforuden kan det absolut godt betale sig at købe spærene færdige. Det tager laaang tid selv at lave spær, de bliver ikke nødvendigvis ligeså ens som fra fabrikken OG spær leveret af fabrik kommer jo med garanti....ikke uvæsentligt.

og lige et par korte:
undertag forsætter ud på fodblik - som heller ikke bruges ved bølgeplader. Så det skal fortsætte ud i tagrenden
man sømmer lægter
undertag kan monteres vinkelret på spær men også parallelt
når du måler spærafstand - måler du så C/C mål eller fra kant til kant. 108 lyder underligt - men kan da sagtens forekomme

....og nu hvor jeg læser din spærkonstruktion igen lyder det unægtelig som om du er igang med at producere bjælkespær fremfor gitterspær.,,,,
Boso, tak for responsen.
Jeg troede faktisk man brugte undertag på alle tagtyper i dag... Men det kan jo så springes over.
Ja, jeg fik ikke forklaret spærtypen ordentligt - det er ikke gitterspær, men et trækantet spær med lodret støtte i midten. Bjælkespær, er det ikke hvor der går en vandret bjælke i kip hvor spærene hviler på?
Grunden til at jeg vil lave det selv, er at det ikke er nemt og få de præcise mål til spærfabrikken før det gamle tag er taget ned. Og så er der ikke tid til at spærfabrikken får nosset sig sammen til at lave dem.
Hvor lange søm skal lægtene skydes på med? Kan 90mm bruges? Ellers skal jeg igang med håndhammeren...
Den er go nok - de 108 i spærafstand C/C.
man bruger 98 mm søm til lægter. Du kan vel godt skrue dem men det tager sgu lang tid at lægte et tag med skruer - og antog at du havde sømpistol til rådighed jf. dit første indlæg.

jo bjælkespær er med f.eks. limtræ i midten som de lægger af på. Netop fordi spærene ligger af på den måde og fastgøres sikre man også spæret fra udskridning. Umiddelbart kan man argumenter for at det gamle spær vil hindre det nye i udskridning - men du skal tænke dig rigtig godt om for det er noget skidt hvis det sker. jeg ville nok selv sætte et par poster på spæret. Men jeg vil nu stadig mene at det kan lade sig gøre at måle op til nye spær. Du skal jo blot kende højde og bredde så kan de jo konstruere derudfra. Jeg er lige ved at tro du kan få dem til at komme og måle op og det er altså pengene værd hvis du er usikker
Kan du ikke bare skære nogle kiler af spærtræ (savet i kile i nederste ende), og smække den oven på de eksisterende spær, og så sømme nogle lasker på siderne, af krydsfiner, som forbinder de gamle og nye spær.

En dyksav med føreskinne, er formidabel til at save kiler med
Det har jeg selv lige brugt, da jeg havde klovnet i det med bestilling af spær, jeg savede nogle 3 meter lange kiler, af spærtræ, som var 0 i den ene ende og 6 cm i den anden.
Jeg skruede lægterne fast, ja lidt mere tidskrævende, men nemt hvis der lige skal korigeres lidt.

Husk at bestille spærtræ (regler er kasseret spærtræ)

Jeg ville lige overveje, en extra gang, at bruge Ethanitplader til tag
Jeg kan da ikke se noget galt i at bruge undertag, til Eternitten, det giver da en extra sikkerhed mod fygsne ol.

mvh jens
Hej.

Inden du begynder med noget tror jeg du må kontakte en der er inde i bygningsreglerne. Jeg vil foreslå en bygningskonstruktør.
Han/hun vil kunne dimmensionere spærene efter de gældende krav.

Herefter kan du så fortsætte en tur på teknisk forvaltning med din byggeansøgning!

En sådan omforandring vil kræve en byggetilladelse, og for at du kan få den kræves der en beregning på spærenes dimmensioner.
Oftes skrives blot at spærene dimmensioneres af spærfabrik! Og den accepteres normalt af bygge myndighederne.

At du har gamle spær på en del af huset fritager dig ikke for at få den nye del dimmensioneret efter de nyeste regler!

Så jeg tror du må en tur rundt til teknisk forrvaltning inden du starter op med hammeren :-)

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis