garageport med meget lavt til loftet, hvem kan lave det?


Når man kigger på diverse garageport leverandøreres hjemmesider så har de et mål de kalder Overhøjde, altså hvor langt er der fra toppen af porthullet og op til loftet (der hvor montage skinner osv. kan sidde)  det skal typisk være 15-20 cm mindst.. problemet er når jeg renoverer min gamle møg garage så er port hullet kun 196cm højt og der er så 198-199cm til loftet, hvilket vil sige at der på ingen måde er den krævede overhøjde til portmontagen.. er der nogen som har fået en moderne port monteret med næsten ingen overhøjde?

min gamle vippeport kører i skinner der hænger ned fra loftet, og har så en stor fjeder i hver side som hjælper med at løfte den.. men den er desværre i en tarvelig stand og jeg ville gerne have en pæn hvid port med fyldninger.. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bygningsreglementet for småhuse blev revideret i 2008.
Så jeg har i forbindelse med anden tilbygning klodset min gamle garage op, så den blev de ekstra 10 cm højere, som nu blev tilladt.
Måske en mulighed? En ekstra rem under spærene kunne måske gøre det.

Cpetersen

Du kan også få en porte lodret-stående som "kører ind langs vægene ved jeg, prøv om ikke det var en mulighed, som alternativ til en led-hejse-port i stedet for hvis du kan bruge noget sådan i stedet for, mener også at disse kan fås' med automatik.

Du kan også få porte med torrosions fjedrer som sættes inden for porten når denne er lukket op og sparer plads, det er et spørgsmål om en noget længere vire til porten.

Jeg var med til at lave sådanne porte i træ da jeg stod i lære først i 70erne da automatikken var ret ny her i dk.

Jeg har et noget lignende problem med for lav lofthøjde (overhøjde) og dermed frihøjde, ellers må du få nogle af portfirmaerne ud og se om der skulle være en mulighed, og de gir' da gerne tilbud på det.

M.vh. maskinsnedker

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Uh det ville være rart at hæve garagen, men det kan ikke lad sig gøre da de står inde under tagudhænget på mit hus..

Den ide med side kørende port kan jeg egentlig godt li, men garagen er kun 5 meter bred og porten skulle gerne være 2.40 meter, så der er ikke meget plads at give af.. kan en side kørende port godt blive ordentligt tæt monteret? jeg kender kun modellen fra maskinhalleren på landet, og de er jo ikke ligefrem tætte i konstruktionen..

Alternativet er at genbruge mine gamle fjedrer og skinner, og så selv lave en vippe port.. det kunne sikkert også fungere, der findes vist motorsystemer man kan montere på en gammel vippe port.. det største problem ville så være at få et flot design med fyldningerne..

Cpetersen

Fik tilbud (et par firmaer) på en led-hejse-port sidste efterår med ca samme højde, min carport er også lavet ind under udhænget, så det kan da lade sig gøre.

Det med torrossions-fjederen mener jeg ikke over men inde under loftet eller på gavlen for den slags skyld,efter porten er lukket op, et spørgsmål om nogle lange vire fra port til fjederen, fylde.

Måske nogle fotos af dit loft og din garage ville hjælpe lidt? så den ikke tager plads i højden.

Jeg vil da tro at de firmaer som laver den form for porte (køre ind langs væggen) også kan levere noget som er tætsluttende,  (de kan vel ikke sælge noget som ikke slutter tæt)

Prøv at søg på den form for porte, der vil du finde de oplysninger du skal bruge ang. tætning.

Den form for porte fylder ikke ret meget mere end led-hejseporte i tykkelsen

Du kan godt lave en vippe-port med fyldninger, ikke det store problem. (kommer lidt an på hvorledes dit design på disse)

Har du har en rundsav med kip? kan du lave frisninger (fyldninger) selv det er ikke så svært at lave. (du spørger bare ind til det så skal jeg forsøge at forklare) når du har brug for det.

Da jeg var i lære 70-73 (træporte af forskellig slags led-hejse lodrette som kørte ind langs vægen og vippe-porte)

Var det lodret beklædning:
var rammen lavet (øverste/nederste del af porten vandret) og modsat ved vandret beklædning.

M.vh. maskinsnedker

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg er ret sikker på at lindab's professionelle porte kan laves så det øverste element nærmest skubbes frem efter at de øvrige er kørt ned - og på den måde faktisk kan have skinnerne siddende i overkant af porthul. Prøv at gribe fat i dem nede i Jels, og hør om det er teknisk muligt - de kan en hel del mere end der lige står i brochuren :-)

/Claus

/ Claus

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis