Nostalgi for bilejere

Her lige lidt priser fra engang i forige århundrede
Volvo Combi 17,220,00 Kr.
Volvo Varevogn 11,950,00 Kr. på gaden
Volvo PV 544 20,102,00 Kr. på gaden
Og  Volvo Amazon med 60Hk. 24,640 Kr. excl. levering
Men 85 Hk. 25,830,00 Kr. excl levering på gaden.

Sakset fra et Populær Mekanik fra Februar 1959

V.h.  Håndværkeren
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad var en alm. årsindtægt mon? nogen der ved det?
For de priser lyder da godt nok tiltagende

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

På det tidspunkt fik svendene hos min Far 300,00 Kr. om ugen for en arbejds uge  på 55 timer. 14 dages sommerferie og ellers kun helligdagene. Og der var ikke noget der hed ferie penge.
Ja,tiderne og priserne har unægtelig ændret sig , min første fabriksnye bil kostede 22000
det var i 1972 , og det var en fiat 127  ,  (ja undskyld for at jeg kom til at kalde den en bil)

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Fiat var da en udmærket BIL, min far havde sådan en 1300 i 12 år, så kunne motoren ikke længere. Der blev så ilagt en 1700 motor hvorefter min lillebror der lige havde fået kørekort, smadrede den til ukendelighed. (Han fik et par smårifter)
I 1958 fik en ufaglært medarbejder på landet 160 kr.om ugen + fri bolig. Så var en bil til 15-20.000 ikke særlig let atskaffe penge til.
I 1967 fik jeg som nyudlært sparekasseassistent 17-1800 om måneden, og stadig var en bil til 20.000 kr.lidt bøvlet at få råd til.
Men derefter gik det stærkt med lønstigningerne.
I feb. 1969 købte jeg til omverdenens store forundring en ny Volvo Amazon til knap 30.000, nok en del over, hvad der sømmede sig for en ung sparekasseassistent.

Så de priser man kan se tilbage på, skal ses meget i sammenhæng med tidens lønniveau.

Med venlig hilsen
ktm

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis