Armeringsjern i fundamenter

Hej
Jeg skal til at støbe fundamenter til vores nye 2-plans hus. I den forbindelse skal jeg bruge 3 rækker y16 tentorstål i bunden 2 rækker y12 i midten og 3 rækker y16 i toppen. Jernet skal fastholdes under støbning. Er det nogen, der kan oplyse, hvordan jeg korrekt sikrer, at de 3 rækker jern i bunden fastholdes og samtidig bliver hævet ca. 30 cm. over bunden ?

Jeg formoder, at de midterste og øverste blot kan lægges ned i betonen under støbning. Er det korrekt forstået ?

Der funderes i en dybde på på 1,5 meter.

På forhånd tak

Selvbyggeren

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Almindeligvis bindes jernet op på rammer af jern, ca. med 50 cm. afstand mellem rammerne. Du kan ikke bare lægge det ned i betonnen, det vil synke til bunds når du vibrerer betonnen ned. Og der SKAL vibreres for at få al luften ud og betonnen til at pakke sig rigtigt.
På bygge pladser er der folk der er specialiseret i at binde jern, også kaldet Jernbindere.
Rammerne bukkes af 8 mm. tentorstål og de langsgående bindes med 2 mm.jerntråd til rammerne.

V.h.  Håndværkeren
Hej Håndværkeren

Tusind tak for dit svar. Du ved tydeligvis hvad du taler om. Som jeg har forstået dit svar skal alle tre rækker jern (i bund, midte og top) altså være fastholdt fra starten, inden betonbilen leverer. Jernets længder er jo typisk 6 eller 12 meter. Man kan jo så lave en slags færdige kassetter som så sænkes ned i renderne. Skal jernet blot overlappe i længderne (mellem de enkelte kassetter) eller skal det bindes sammen i alle højder ?

Det kan jo være noget svært at nå ned i bunden af en rende på 1,5 meter.

Ingeniøren har oplyst, at skillevægene ikke skal forbindels med jern til selve ydrefundamenterne. Det undre mig meget. Er det almindelig praksis ?

Ingeniøren skriver også, at der ved støbeskel skal indsættes 2 stk. 16 mm. L-jern i bund og top. Ved du hvad støbeskel er ?

Skal alt færdigbeton til renderne vibreres eller kan man undlade det hvis der anvendes det såkaldte vibreringsfri beton ? Dette er måske udelukkende til gulve ?

På forhånd tak

Selvbyggeren

Jeg har i en periode af mit liv været Kranfører og er meget visuel anlagt, det er derfra jeg har min viden. De enkelte "kassetter" skal blot overlappe hindanden.
Det er ikke almindeligt ikke at forbinde skillevæge til ydermur, men det bliver nogle gange gjort med hensyn til at ejeren måske senere ønsker at flytte skillevægen.
Støbeskel er de steder hvor en ny støbning på størknet beton starter. Ved start af selve grundmuren lægges et såkaldt renselag i bunden af soklen. Faktisk der hvor gulv og væg mødes, almindeligvis støbes de fat så jernet stritter ind der hvor gulvet skal støbes. Så kan du når forskalningen på vægene fjernes og du skal binde jern til gulvet forbinde L jernet ved muren. Her opstår der også et støbe skel.
Den omtalte vibrerings beton kender jeg kun til ved gulvstøbning af øverste slidlag. Alt andet skal vibreres.
idag er der så mange slags beton og man kan godt få noget du ikke skal vibrere derfor kan du også lægge jernene ned i betonen bruger det selv. med hensyn til gulve er det rigtigt at man bruger flydebeton idag og dette skal heller ikke vibreres, dog støber man bare gulvet i en arbejdsgang og sliber det dagen efter hvis det skal være rigtig lækkert. så slipper man for for slidlaget. vælger man at støbe i hånden skal du være klar over at dette beton ikke er lige så stærkt som købe beton i længden.
Hej igen

Ingeniøren har oplyst, at der i forbindelse med armeringsjernet i bund og top skal være et dæklag på ca. 50 mm. Jeg går ud fra, at et dæklag er en slagt betonbeskyttelse af armeringsjernet, som sikrer, at det ikke ruster. Jeg havde tænkt mig at placere jernet i bunden ca. 30 cm. over bunden. Er det ikke en ok løsninger eller bør jeg gøre det anderledes ?

Jeg laver selv nogle rammer i 10 mm. armeringsjern. For at de ikke synker ned i leret grundet belastningen har en sælger fra Haucon anbefalet at jeg benytter AL-lister i bunden af mine rammer. Der gør vel også, at rusten ikke vandrer op gennem mine rammer for til sidst at angribe det vandrette armeringsjern (der går dog nok lang tid).

Selvbyggeren

Se almindeligvis hænger jernet jo på de jern der går tværs igennem forskalningerne. Alt efter hvor høje forskalningerne er så skal de bindes sammen flere steder for ikke at skride ud når betonnen bliver fyldt i. Jernene går igennem plastrør hvor der er nogle muffer i enden af røret det er faktisk den der bestemmer breden / tykkelsen af væggen. Uden på forskalninger er der så monteret nogle spændemuffer på jernet, der kan tages af når betonnen et stivnet og forskalningen tages af.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis