Hvilken rækkefølge?

Ifbm planlægning af renoveringen af vores 'nye' hus, har vi en plan om at alle rum skal renoveres. Dvs listeloft ned, gips loft op (1 lag), alle ydervægge skal isoleres (100mm forstiller jeg mig) på stållægter med 2 lag gips. Desuden skal der isoleres under gulvspånpladerne, i lægges vandbåren gulvvarme og så nyt trægulv på, af en art som endnu ikke er besluttet.

Mit spørgsmål går på, hvilken række følge man skal gøre dette i, for at få det bedste resultat. Min egen tanke er:

1) Pil gammel listeloft ned, tjek eksisterende forskalling og forstærk evt hvis nødvendigt.
2) Opsæt 1 lag gips plader i loft (der er ingen lampe-udtag i loftet, så der er ikke behov for trikker der)
3) Fjern eksisterende spånpladegulv
4) Krads/fjern eksisterende tapet på ydervæg så den kan 'ånde'.
5) Opsæt stålskelet til isolering af ydervæg. Denne opsættes ? mm fra eksisterende ydervæg.
6) Isæt isolering og opsæt derefter 1 lag gips.
7) Sæt dampspærre mellem 1 og 2 lag gips og opsæt derefter 2 lag gips, forskudt for 1 lag.
8) Indlæg ekstra isolering i gulv og læg spånpladegulv med riller til slange på samt varmefordelingsplader og rør hertil.
9) Afslut med pålægning af det nye trægulv

I ydervæggen er der enkelte steder el-udtag, så her skal en trikker selvfølgelig ud og forlænge, inden opsætningen påbegyndes, ligesom VVS'er skal forlænge installationer i køkkenet.

Der skal spots i loftet, men jeg lurer på om det er nemmere at sætte disse op, efter gips loftet er opsat, da der er adgang til loftrum?

Der skal desuden også isættes nye vinduer og døre i hele huset, men dette kan man vel sagtens gøre efter rumene er isoleret som beskrevet ovenfor, uden nogle større problemer eller ekstra besvær kontra at gøre det samtidig?

Nogle input/forslag/ændringer til min fremgangsmåde?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bump

Ingen med input/forslag/ideer til ovenstående?

Hvor meget loftshøjde er der - hvorfor ikke give det gamle listeloft en røvfuld skruer og bruge detl som forskalling for gipsen ?

Nu er jeg ikke lige tømrer, men jeg synes det ville være smart hvis du kan placere dampspærren længere inde i vægkonstruktionen - selvf. skal den ikke ud på en kold ydermur (er der forresten ikke en hulmur, eller er det bare sten hele vejen igennem ?) men hvis den kunne lægges f.eks. mellem 2 lag 50mm isolering, ville den være bedre beskyttet og dermed tæt i længere tid. Første gang du sætter noget op på din gipsydervæg punkterer du dampspærren med den konstruktion du beskriver.

Hvis der er en hulmur der står uisoleret, så få den fyldt op med rockwoolgranulat - det tjener sig hjem på få år - læs encifret tal i den lave ende, så der er ingen undskyldning om så pengene skal lånes til bankrente.

Nummeret med at forlænge ledningerne fra de eksisterende stikkontakter håber jeg ikke elektrikeren går med til, det ligger betænkeligt tæt på begrebet "skjult samling".. Sørg i stedet for at få trukket kabler til nye stikkontakter, og placer dem så der er rigeligt - evt også et par dåser hvorfra der går et tomrør op på loftet, så du senere kan trække netværk, antenne eller fiber rundt - det er ikke til at vide hvad fremtiden bringer.


/ Claus

Jo har da en kommentar men er selv GDS'er så ikke sikkert det er fagligt korrekt

Med det du skriver er der visse ting der skal oplyses.
Punkt 8.
Er der kælder nedenunder? hvis ja, så må du kun isolere med max 75 mm pga. dugpunktet sådan at du ikke får kondens mellem din isolering og kælder loft. Er der krybekælder under skal du ikke isolere mere end der er god ventilation under. Typsik 50 cm.

Punkt 4.
Fjerne alt tapet og gerne længere ind. Jeg vil mene der er puds bagved og fjerne dette ligeså. Derved mindre plads der "bare" går til spild, og derved mere plads til at isolere med.

Punkt 5.
Hvordan er din ydervæg? Altså er der hul rum nu, for så kan du godt isolere op til. Hvis ikke, så skal der vindpap på lodrette lægter indvendigt.
Hvis der IKKE er hulrum, skal du være opmærksom på, at din ydermur er hårdt brændt, fordi at ved vinter tid vil husets varme ikke komme ud til ydermuren (pga. isolering) og fordampe den vand der er i den og derved kan du risikere frost springninger. Så indvendig isolering er som regel kun ved huse der har hulmur og hårdt brændte mursten.

Mit eget projekt er meget lig dig. Men jeg vælger isolering på 3x45 mm tykkelse. Opbygning.
Ydermur - hulrum- indervæg (totalt rå og helt banket ned til mursten / gasbeton what ever ) 45 mm isolering op af mur - 45 mm isolering i stål skelet - dampspærre-45 mm isolering-2 lag gips. Derved kan du føre alt EL i de sidste 45 mm uden at bryde dampspærre og i fremtiden kan du hænge billeder op uden at være nervøs.

Punkt 6.
Hvis du sætter dampspærre op skal du altid huske at "smøre" dine skruer inden du skruer dem igennem, for ellers vil dampspærren ikke være tæt mere. Husk derfor også at lappe hullet igen. Sagt med andre ord. Det husker du en gang og så gider man ikke det mere

Som Claus skriver. El skal føres med ud i nye dåser. Om man forlænger de gamle kabler (ikke lige så godt) eller trækker nye (bedre) så må de ikke "bare" forlænges.

Nå men held og lykke

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Når du går igang med en så omfattende ombygning skal Bygningsreglementets krav til energiforbrug følges. BR08 kap 7.4.2. Større ombygninger.
din egen rækkefølge ser fin ud, men du slipper nok ikke for at forskalle på ny i loftet. Forskallingen skal sidde rimelig nøjagtigt og pr 30 cm i lofter. Udover det, så brug træ istedet for stål til skelet, du spare en del penge ved det, og stålet laver en kuldebro. Brug dampspærre tape til overlapninger i dampspærren, og brug en fuge der er beregnet hertil, til at fuge dampspærren langs vægge. Og det er ikke silicone, acryl, butyl, gummifuge mm.

God fornøjelse

http://www.lyrk.dk
Annonce

HPOX.

 

Og det vil sige hvor mange mm isolering skal der i væggene?

Ved godt det ikke helt kan siges pga. samlet energi beregning men ca


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Iflg. BR08, 7.5, Mindste Varmeisolering, skal ydervægge have en U-værdi på min. 0,40 W/m2k.
Derefter hen til Rockwool, Råd & Vejledning, Den Lille Lune, Renovering & efterisolering, Efterisolering af ydervæg – Indvendig.
Der finder du en tabel som for 350mm teglmur angiver en U-værdi på 0,30 ved en indvendig efterisolering på 95mm. (Altså mindre end 0,4. Kravet er opfyldt)
Se her: http://www.rockwool.dk/r%c3%a5d+og+vejledning/den+lille+lune/renovering+og+efterisolering/efterisolering+af+yderv%c3%a6g

Personligt mener jeg at det er alt for lidt isolering at putte i, nu du er i gang. Husk på at prisen stortset vil blive den samme hvis du indbygger 2x95mm. Reglar, gips, tapet er det samme. Ekstra prisen vil blive 25 kr/m2. Hvilket er m2-prisen på 95mm mineraluld.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis