Læbusk

Hejsa herinde Jeg har anlagt et bålsted. Sænkede terrænet godt og vel et spadestik og brugte det jeg gravede op til en forhøjning, som jeg har lavet en stensætning for at holde. I bedet over stensætningen ville jeg gerne have noget beplantning, der kan give lidt ekstra læ. Havde blåbær i tankerne, men så vidt jeg har kunne læse mig frem til vil de gerne have læ - dårlig kombination med at de skal bruges til at læ. Det må meget gerne være et eller andet man kan spise og det skal kunne holdes nede så det ikke bliver mere end max 1m højt. Det er i fuld sol, det står Hvis der kunne være en sidegevinst at myg ikke elsker at være der, gjorde det bestemt ikke noget. Nogen foreslag til hvad jeg kunne plante. Er det iøvrigt noget man planter om efteråret eller hvornår gør man det? Venlig hilsen Kasper
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Frugtbuske får man jo almindeligvis mest ud af, hvis de står i læ uanset type. Men dermed ikke sagt, at de ikke kan gro hvis de står lidt vindudsat. Det går bare lidt langsommere og de bærer lidt mindre frugt.

Men jeg synes du burde overveje om frugtbuske er det bedste. De har jo kun løv (og giver dermed læ) på i en begrænset del af året. Kirsebærlaurbær eller taks er eksempler på stedsegrønne buske, der vil give læ hele året. For de legesyge vil der således hele året være et "hemmeligt rum" i haven.

Hvis der er plads kunne man lave en stedsegrøn hæk så langt ude, at der indenfor er plads til bærbuske. Hvis blåbær er ønsket bør det nok være taks, da taks i højere grad er egnet til den surbund, som blåbærrene har behov for (men visse kirsebærlaurbær trives vist også i surbund).

Man kunne også vælge et blandet surbundslæhegn. Det vil sige, man kunne blande taks, rhododendron, blåbær m.v. Så man både får stedsegrøn, blomster og bær.
Prøvede lige at sætte et billede ind af det, men det med computere er åbenbart heller ikke så nemt...
Ja men rolig nu med surbunden. Det var kun vis du insisterer på blåbær, der er surbundsplanter. Både taks og kkirsebærlaurbær klarer alm. havejord uden problemer. Nede ved foden kunne du jo så plante skovjordbær så der både er noget at spise og bunddække.
Hvad med ribs? De giver frugter, og gror næsten hvor det skal være. De bliver heller ikke ret meget mere end en meters penge i højden.

Green

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis