Pejseindsats

Hej, Jeg har lige købt et hus hvor der er en åben pejs i mursten. Sådan en er jo kendt for ikke at have en særlig god energieffektivitet, samt trække varm luft ud af stuen når den er tændt. Derfor ønsker jeg at sætte en pejseindsats i. Jeg har stort set ingen erfaring med brændeovn, kun tændt en når man har lånt et sommerhus, så hvis jeg kan få nogle gode råd om regler for opsætning og gode ideer til hvilken jeg skal vælge brugt/ny mv. Et par spørgsmål: - Kan jeg købe en brugt indsats og sætte ind (er det evt. en god ide?) - Skal jeg isolere skorstenen, eller vil den murede være fin nok? - Jeg har en krybekælder, vil det være en fordel at finde en anordning, sådan at luften trækkes fra den til forbrænding, istedet for luften fra stuen? Lidt info: Huset er fra 68, med krybekælder, står stort set originalt.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv en pejseindsats der er omkring 20 år gammel. Den har sådan nogle varmekanaler og en blæser for at højne varmeafgivelsen. Må desværre tilstå at det er noget skuffende hvad den kan levere af varme :-/

Du kan håbe på at der er sket en masse indenfor dette område siden min blev født - den kan i hvert fald dårligt nok varme stuen på 30 kvadratmeter op. Mine forældre har en morsøbrændeovn og den er helt uden sammenligning. Når de fyrer i den er det næsten ikke til at være i stuen selvom den er dobbelt så stor som min.

Du skal være opmærksom på om en brugt pejseindsats må monteres - aner INTET om det men ved det er et stort problem med brændekedler til centralvarmen.

                Venligst Emil
Hej

du tager et mål af det indvendige kammer i din pejs,derefter tager du ud i et ORDENTLIGT pejdecenter og snakker med dem
de kan levere en indsats med en front plade der passer nøjagtigt til den pejs,den virker ligeså godt som en ny brændeovn med konvektion

Der skal så laves en ny bund i din skorsten samt monteres en renselem,og monteres et røgrør fra indsatsen og op igennem den nye bund
En opgave der kan laves på 5-6 timer
Og det vil du med garanti ikke blive skuffet over

Tim  
 
Hej Tim,

Jeg var forbi et pejsecenter i dag, som sælger Heta brændeovne.
Vi kiggede på en Heta Classic 1:
http://heta.dk/index.php?id=157

Det var et lækker pejseindsats, men prisen er da også derefter.
Jeg fik et tilbud på 22500 kr incl moms, for den opsat. Hvis jeg skal have isoleret min skorsten også ville det koste 1000 + moms pr løbende meter, jeg vil gætte på der er 4 meter skorsten.

Har du en vurdering af, om dette er en fair pris?

Jeg er lidt i tvivl om jeg vil investere pengene, da jeg er tilknyttet fjernvarme fra Fyens værket, så varmen er relativ billig allerede.
Den er dog utrolig flot, og ville være en lækker hyggespreder i vintertiden.

Mvh.
Michael
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis