beregning af el forbrug varmtvand

hej
håber der er nogle kloge mennesker der kan hjælpe mig !
vi har en 110 Liters metro el vandvarmer (type 644) hvordan regner jeg ud hvor meget den bruger i strøm ??
vi er 3 prs. som bruger sammenlagt min 9000 kwh. om året er det for meget ??
 mvh. tom
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kommer vel lidt an på hvor du bor...... lejlighed/hus/hus på landet/landbrug/hus med elvarme/hus med eget fyr osv......... skal vist bruge lidt flere oplysninger

Mvh

 

Thomas

Hejsa

Det er nu ikke raketvidenskab. Da der er tale om at måle et elforbrug er det ligegyldigt om der er tale om en el-vandvarmer, en bordlampe eller et køleskab. Der kan vel i dag i alle større supermarkeder, eller evt. hos en "el-forhandler" købes en el-forbrugsmåler som stikkes direkte i stikkontakten hvorefter den måler el-forbruget i det aktuelle el-udtag.
Sakrep....... nu går spørgsmålet jo på om 9000 kr i el er for meget og ikke hvad forbruget er........... og jo mere man har af eldrevet varme kilder jo mere vil man bruge......... elsparefonden vil jo gerne have os ned på 1000 kwh pr voksen i husstanden, men bor man på landet med eget varme anlæg så er det helt umuligt........ tilbage til spørgsmålet....... jeg syntes måske det ligger lige i overkanten, men en alt efter om man har feks akvarium mange computere osv tændt så kan det hurtigt snige sig der opad.......... Gulvvarmen i badeværelset er selvfølelig også en udgift i sig selv, men man vil jo heller ikke undvære gulvvarmen :-)

Mvh

 

Thomas

Det lyder af rigtig mange penge/kvh årligt....... er du sikker på i kun bruger brændeovnen til at varme op med?? har i ikke fjernvarme??

Mvh

 

Thomas

Forbruget lyder lavt vurderet ud fra at I kun har elvarme + brændeovn.

Vi er 2 voksne og 2 teenagere og huset er 183 m2. Forbrug 2009: 19000 kwh med elvarme og brændeovn. Huset er fra 1974 og almindeligt isoleret, men det er da ved at ændre sig, ligesom vandbåret gulvvarme er på vej

Du bør prøve at føre logbog over dit elforbrug. Lige nu bruger du vel kun strøm til varmt vand + lys osv. Hos os giver det i sommerperioden et forbrug på 1.1-1.3 kw ( = kwh/h).
Efterhånden som det bliver koldere stiger vores forbrug til omkring 3 kw, og i streng vinter er vi oppe på 4-5 kw. Gennemsnitsforbruget er hos dig lige omkring 1 kw, mens det hos mig er godt det dobbelte. (24x365 = 8760 timer på et år....).

Selve vandvarmerens forbrug er afhængig af hvor meget varmt vand du bruger og ikke andet. Isoleringen af vandbeholderen er altså temmelig god, så det er ligegyldigt, om du tilfører 1-3 eller 9 kW, det ændrer kun på opvarmningtiden.
Vores vandvarmer er udskiftet fra en som din til en 160 liter på 9 kW for at have nok varmt vand, så det at vandet nu ikke bliver koldt betyder selvfølgelig at vi alt andet lige bruger noget mere, men vi gider altså ikke stå og fryse røven af eller skulle planlægge minutiøst hvordan vi skal bade for at alle får varmt vand.

MVH Leo

Hvis du kigger i din brugsanvisning til vandvarmeren (eller finder den på nettet) vil du se at opvarmningstiden fra 10°C til 50°C for model 644 er 306 minutter med 1 kW tilført. Det er 5.1 timer, og dermed koster det 5.1 kWh at varme din varmtvandsbeholder op hver gang den har været tømt for varmt vand.

MVH Leo

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis