Hjælp til kedel valg

Hejsa.
Står foran en udskiftning af en ældre (meget) Vølund kombi kedel, den til både oliefyr og fastbrændsel. Hammer stor tingest. Jeg vil gerne købe en ny kedel, som stadig kan tage min PellX og stadig fyre med brænde. Jeg har ikke lyst til at have akkumulerings tank og diverse andet, bare en ny og forbedret kedel som kan varetage mit behov. Husk på at PellX ikke er modulerings styret. Har kigget på data, og med de nye kedler kan jeg spare op til 30 % på varmeregningen. Hvad kedel er bedst som dækker mit behov?

Mvh
Franz
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Franz.
Måske det var en ide du oplyste om størelsen af det du vil opvarme

V.h.  Håndværkeren
Doughhh :-)
P.T omkring 100 Kvm, men det bliver med tiden udbygget til omkring 200. Og der kommer Elektrisk varmtvandsbeholder på til centralvarme også.

Mvh
Franz
Kunne man ikke smide en PellX i en Atmos DC22 S-D kedel i bunden?
Slet ingen med en ide?
Hvilke kedler er det du har set, hvor du kan spare 30 % på varmeregningen ?

Eks vil en Atmos kun kunne opnå den høje virkningsgrad, hvis den er tilsluttet en akkutank, - ellers skal den fedtfyre og det er den næppe bedre til end din gamle Vølund.

Bedste råd vil vel være at sælge brændet og købe en effektiv kedel til Pellx-en, evt en Opop-kedel hvis den kan monteres på sådan en.

Brænde bør fyres af i en gasogenkedel, eks Atmos, men der kræves altså en akkutank for at de kedler har en ordentlig virkningsgrad.
En kombikedel er svært at finde, - du kan nok finde kedler til pillebrændere, hvor du også kan smide en pind i, men de udnytter ikke dit brænde bedre end din gamle Vølund :-(
Annonce
http://www.stokerpro.dk/index.php

de ved en masse

alt mulig mand

En Opop kedel skal der vel også aku tank på? Det er vel næsten den besparelse jeg kan få på alle nyere kedler, da den vølund er hamrende ueffektiv i forhold til nye modeller. Der er jo to kamre i vølunden, ingen vandriste eller nogen dikeddarer. Der er kun 6 røgrør fra oliebrænder delen til toppen af det sekundære fastbrændsel kammer, så der spilles jo enorme mængder varme der.
Men en Opop er jo heldighvis ikke så dyr, så kunne jeg jo sætte en brændekeddel op ved siden af, og bare lave en omskifter imellem ??????
Du behøver ingen akku på en Opop, hvis du kun bruger PellX-en. Men undersøg nu grundigt at den kan bruges til PellX, så jeg ikke lokker dig på vildspor. Opop-en kan ikke bruges til brænde.
Og ja det optimale er selvfølgelig en rigtig brændekedel ved siden af, hvor du kan udnytte dit brænde ordentligt, - men det kræver altså en akkutank, evt en 1200 l olietank som du har forstærket.
Men som Nick33 skriver, så er der rigtig meget viden inde på Stokerpro.dk.
Du skal tænke på PellX er den der starter og stoppe hele tiden, derfro er jeg nervøs for at den går i en form for hysterise, hvis der ikke er vand nok. ALtså at kedel bliver hurtigt kold.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis