Ideer til farvevalg af vindskeder og sternbræder?

I vores 'nye' hus skal vi til at få nye vindskeder, sternbrædder og underbrædder op. Huset er et 1 plans parcelhus fra slut 70'erne i mørke røde mursten. Farven på vindskeder er i dag over i den mørke grønne, men vi syntes den er lidt kedelig. Vi har dog svært ved at komme på en farve som 'frisker' huset op. Sort virker lidt dystert syntes jeg, hvidt passer ikke rigtig til umiddelbart, og rød syntes jeg også virker lidt 'gammeldaws'. Vinduerne og dører skal også skiftes inden for en overkommelig periode, og de skal selvfølgelig have samme farve - hvilket de også har i dag. Jeg er helt obs på at farve jo er en meget individuel ting, og hvad naboen syntes er det pæneste i verden behøver vi ikke syntes er det pæneste osv - men jeg er alligevel nysgerrig efter at høre om der skulle være nogle forslag vi ikke lige har tænkt på. Hvad med fx helt rå træ (Teak)?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Dinovo.
Tjah Teak kunne da være meget pænt, men det bliver altså gråt hvis det ikke behandles med lak. Jeg er nok også lidt gammeldags, for jeg syntes jo stadig at hvid er flot til vinduer og skeder, men ikke til stern o.l.
Men jeg har set et ældre rødstens hus hvor vinduer og sålbænk var malet lysseblå, det så godt nok flot ud !

V.h. Håndværkeren
Lad være med at tage hvid (modehvid, råhvid, ral 9010 osv) til et mørkt rødstenshus efter min mening. Synes det kommer til at se forkert ud,- alt for lyst/rent til mørke røde sten. Det grønne kan se pænt ud til rød,- men det skal helst gerne harmonere med kulør i murstene. Blå... Pas på,- generelt skal man være heldig for at blåt og rødt går super godt sammen. Plus, en blå meget let/hurtigt bliver afbleget i en solside.
Jeg har selv god erfaring med en farve kaldet ludgrå til rødstens huse. Ludgrå er ikke grå, men lys med en snert af grønt skær.. Ja lyder vanvittigt at forklare en farve hvor navnet egentlig er misvisende. Men ellers prøv at gå ned til din lokale farvehandel og få nogle prøver af f.eks. ludgrå, modehvid, - og andre farver du måske havde forestillet dig. Smør dem op på et vinduesfag hver og sammenlign. Det kan altså godt betale sig at gøre det.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 

Hej Dinovo

Ang. farvevalg til dit røde musrstens hus , findes der jo mange meninger. Men jeg vil anbefale en lys grå med et varm tone , da det giver en god harmoni. eks. u-502 , 5362 og 5363. Det vil være en god ide´af købe nogle farveprøver, for at kunne gå lidt og se hvad man selv syntes at der passer, bedste til ens hus. Men benyt ikke farveprøven på træ , der senere skal træbeskyttelse, mal på et stk. REST TRÆ......
Prøv at gå ind på dette link http://flugger.dk/Maling/Udendoers/...%20A).aspx  og gå inder under find farve ( nederst på siden) tast din farve nr. ind og klik på pillen , så kan du se farven.

Held og lykke med maler protjeket

venlig hilsen
Flügger A/S
E-butik
Annette Rasmussen
Kundeservice

www.flugger.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også