betongulv med gulvvarme

Jeg er i gang med at lave nyt gulv og har et par afsluttende spørgsmål jeg ikke rigtig kan finde svar på.

1. Mit sondulitt ligger lidt for lavt, det vil sige når der er lagt 30 cm sondulitt er der 15 cm til hvor fliserne skal ligge. Ville det så være muligt at bruge et ekstra lag sondulitt på 5 cm. Dvs at betonlaget bliver på 10 cm. 10 cm, er det nok?

2. Når der er langt fra "fyrrummet" til den anden ende af huset, skal gulvvarmerøret så isoleres til det er fremme til det rum det skal opvarme. At ligge det øverst i sondulitten skulle være nok efter min mening, men når det går i et trækrør sammen med 2 andre gulvvarmerør (altså 6 rør i alt, 3 frem og 3 tilbage), så vil de 6 rør jo kunne varme hinanden op/ned - derved skal de så isoleres eller skal det ikke trækkes i samme trækrør?

Håber nogen ved lidt om dette.

Mvh

Kim
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kim
15 cm beton er ok det har jeg selv , med hensyn til isolering af varmerør er det en rigtig god ide har selv lavet en kabel føring til 6 værelser der lagde jeg med rørskåle frem til hvert rum da det kan påvirke hinanden hvis man kører forskelige temperturer i hvert rum.

Det kunne også være en god ide at ligge et tømrør har selv lagt et kloakrør til fremtidig udbygning af huset
Hejsa

Nu er sondulitt'en på plads. Der bliver 14 cm beton, så det skulle være i orden.

Med hensyn til isolering af gulvvarmerørne til andre rum, ville det så ikke være nok at have dem i hver sin "rille" i sonduletten, frem for at lave en stor udskæring i sondulitten og så have rørene i rørskåle ved siden af hinanden. Desuden er der nogle krav/anbefaling til hvilke rørskåle jeg skal bruge?

Mvh

Kim
Husk kant isolering langs med ydre vægge, hvis du vil skære en rille som du beskriver det kan man godt, det kræver grundig støvsugning af flamingoen da det flyder oven på betonen når du skal støbe, alm rørskåle er bedre end ingenting
Det burde ikke være noget problem med den løse sondulitt. (og ja, der er kant isolering, takker)

Konstruktionen er således:

2*15 cm sondulitt med riller til gulvvarmerør i toppen, og så 5 cm sondulitt ovenpå.

Nu ved jeg ikke hvad forskellen er på rørskåle og sondulitt mht isoleringsevne. Det virker blot tosset at skære noget isolering væk for at bruge rørskåle og tilmed betale 10 kr pr. m.

Det er også fint med sondulit over det kender jeg flere der har gjort med godt resultat

god arbejdslyst
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis