Træterrasse på fladt tag med asfaltbelægning.

Hej. Jeg har en altan på ca. 16 m2, som har en meget lille hældning. Der ligger i forvejen asfaltpap, men dette er meget gammelt. Planen er at smøre en asfaltmasse ud på altanen og armere det, for dernæst at bygge en træterrasse oven på dette. Mit spørgsmål er så: Kan man gøre det? - Altså placere en træterrasse oven på asfaltbelægning. Mvh HummaK
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah ! det kan man sådan set godt, men det er ikke den bedste løsning, da asfalten efterhånden tørre ud og så "fiser" vandet jo lige igennem igen.
Jeg ville nok vælge at fjerne den gamle tagpap, lægge noget murpap på og så en ståltrapetz plade oven på igen. På den kan du så klodse en træterresse op, og husk at skal du have skruet igennem trapetzpladerne skal du have murpap imellem træ og stålpladen.
Det er også en god ting af smørre noget sikaflex under eventuelle beslag og skruehullet.

V.h.  Håndværkeren
Hele projektet forudsætter jo, at den nuværende tagkonstruktion kan bære din terrasse med personer på. Hvis det skal være en godkendt konstruktion er det ret meget, den skal kunne holde til. Jeg tror kommunen vil hævde, at det er noget i retning af 100 kg pr. kvm.

Ud over Håndværkers forslag kunne man vel også montere stolpesko direkte gennem det nuværende pap ned i spær eller lign., der kan bære terrassen. I forbindelse med renovering af det eksisterende pap (tjære, tagtæt eller et nyt lag brændt på), skal gennemføringshullerne til stolpeskoene naturligvis gives lidt ekstra opmærksomhed m.h.p. at sikre mod nedsivning. Men det kan da klares med asfalttape og/eller tagtæt.

Mange tak for svarene. Er lige væltet ind ad døren efter ferie

Mht. om taget kan bære det, så er 1. salen i huset bygget på et enormt betonelement, hvor altanen er en del af det. Så det kan sagtens bære en terrassekonstruktion.

Kan man lægge trapetzpladerne på en altan med et fald på mindre end 3 grader/meter ?

I og med at den skal placeres på et betonelement, så tror jeg at jeg hælder Lars ON's løsning. Kan godt lide hæve træet fra de vådliggende områder. Jeg skraber alt det gamle tagpap af, monterer stolpesko og lægger noget nyt tagpap.

Tak skal I begge have. God inspiration!
Med så lille en hældning er det vist ikke smart, at montere trapez eller andre plader der skal sammenføjes af flere elementer.
Men hvis din altan kan dækkes af hele, usamlede plader skulle der ikke være noget problem med tilbageløb af regnvand i forbindelse med blæsevejr.
Men det er jo ikke aktuelt, når du vælger tagpap-løsningen.
I så fald, har jeg følgende kommentar:

Det med stolpeskoene er vel ikke nødvendigt?
Du kan da lige så godt bare føre stolperne ned til spærene, så sparede du lige 40-50 kr. pr. sko.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis