Montere et større vindue Hvordan??

Hej stå og tænke på at få et større vindue i mit køkken. Men kan jeg bare det.  vinduet er 1.20m vil gerne have et på 2m eller mere. Men hvad med overligger .jeg kan vel ikke bare skære hullet større der skal vel nået ind og holde murstene eller gør vinduet´s ramme det. eller skal man lige understøtte med nogle soldate og lægge en overligger ind eller er det ikke bare lige
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har fuldstændig ret.
Det er ikke bare lige.
Du må få en håndværker til at kigge forbi og udtale sig om, hvad der skal til.

jeg vil mene det er til at gå til

du skal starte med at ligge en overlægger ind så hele eller begge mure er understøttet så kan du skære/ banke dit hul, og sætte vinduet ind...

vær lidt forsigtig med overlæggeren hvis muren er dårlig skal den understøttes når du tager stene ud...

alt mulig mand

 

Det var også lidt på den måde jeg havde tænkt mig .hvor langt skal overlæggeren gå ind over muren i hver side, ( hvor for jeg overlægger i den længde . Kan man bruge et i jern, har nemlig et 3 m i jern liggene men det er nok svært og integrer i mursten så det ikke er synligt
en over ligger i 230 koster 500 600 kr og den er bygget til det... og frem for alt den er nem at arbejde med

man lirker bare den række sten ud hvor man vil have den til at ligge...

alt mulig mand

 

Hehe ja det lyder sygt der skal så kun fjernes 1 meter da der jo er fjernet 1,30 i forvejen . men det lyder vildt .
er murværket ellers i orden ? eller det noget gammelt noget ??
csteinod er inde på noget af det rigtige.

Man fjerner ikke bare muren, og håber på en lokal ophævelse af tyngdekraften.
Alt afhængig af, hvordan muren ser ud, er den rigtige måde at hugge huller/fjerne sten, med passende (1m f.eks.) mellemrum, et par sten over den kommende bjælke, lægge jern ind igennem, som man understøtter med soldater eller kraftige bjælker, hvorefter man murer den nye overligger/bjælke ind, og fjerner understøtningerne, murer huller til.

Overliggeren har man selvfølgelig beregnet omhyggeligt med hensyntagen til den vægt den skal bære, så man ikke overskrider den tilladelige nedbøjning.

Her er virkelig gode muligheder for at lave en alvorlig omgang klamp, og få noget tungt i hovedet.

Kender du ikke en seriøs håndværker, der kan vurdere, hvad der skal foretages?
Jo har en gut der kan se lidt til det som har forstanden med . Vil bare ikke bruge for meget af hans tid så vil samle lidt info rundt om kring først . Hva skal overliggerene være lavet af . Har en kammi der er smed som kan skaffe mig billig jern. men skal det bare være en jern overligger eller kan man få nået der er mere intergrer venligt i den længde
man gå i en trælast og køber den der passer til ens murværk

alt mulig mand

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis