Skift af forlygtepærer

Hej.. Forleden på den lokale Statoil-tank hørte jeg en meget ivrig ung sælger "overbevise" en "moden" dame om, at hun skulle skifte begge hendes forlygtepærer og ikke kun den ene, som var sprunget.. Da jeg ikke ved meget om emnet ville jeg ikke blande mig, men for mig at høre lyder det som volapyk at skifte noget der virker - samt godt købmandsskab! Var det en dygtig sælger, eller findes der teknisk belæg for dette??

Hellere ha´ det og ikke behøve det, end at behøve det og ikke ha´ det..

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den er god nok.
Når den ene går, så kan du regne med at den anden går kort efter.
To grunde:
1: moderne produktion er så ensartet at levetiden har meget lille variation.
2: når den ene pære går, så får den anden lidt højere spænding fordi strømmen falder.
Så det er nemmere at skifte begge med det samme, frem for at skulle igennem bøvlet igen et par dage senere.

MvH,

Bent.
når den ene pære går, så får den anden lidt højere spænding fordi strømmen falder.

Begge pærer er vel at betragte som modstande. Hvis de er serieforbundne vil strømmen være ens men spændingen stige, når den ene "modstand" forsvinder - omvendt hvis de er parrallelforbundne, der må spændingen være den samme men strømmen stige...

Begge faktorer burde ikke ændre sig, såfremt jeg forstår Ohms lov korrekt.

/Carsten

Min erfaring er også, at man lige så godt kan skifte begge samtidig.
Det gælder så i øvrigt også f.eks. stoplyspærer.
Jeg rodede som en gal med strøm til bremselygterne en dag, hvor ingen stoplygte lyste og jeg troede derfor, at det måtte være den fælles strømforsyning der svigtede.
Men ak, det var blot begge pærer som var smuttet ca. samtidig.
Der er jo ingen grund til at vælge den nemmeste løsning, hvis kan komme omkring problemet ved at tage den sværeste vej!!

Med venlig hilsen
ktm

#/ Hr. Nielsen
Hm. Jeg tror du skulle prøve at læse lidt op på el-teorien. Hvis to pærer er serieforbundede og den ene springer så afbrydes kredsen = ingen strøm. Modstanden forsvinder ikke (=0), den bliver uendelig. Mht. parallel-forbindelse er du også galt på den. I et ideelt system med to parallelforbundne pærer påvirker det ikke nr 2 pære at nr 1 apringer. Imidlertid er akkumulator/generator i en bil ikke et ideelt system (grundet indre modstand), derfor vil spændingen stige hvis den ene pære springer og strømmem der trækkes bliver mindre.

mvh
BS

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369

Ja det har du selvfølgelig ret i mht. seriekredsløbet, godmorgen der! :-) Men det med det parallelforbundne forstår jeg ikke; da jeg lærte om Ohms lov fik vi at vide at i en serieforbindelse er spændingen altid ens og i en parallelforbindelse er strømmen altid ens. Derfor forstår jeg ikke at BÅDE strømmen og spændingen skulle ændre sig i et parallelkredsløb, hvis den ene pære/modstand går..??!

Jeg skal også lige sige at jeg intet ved om hvordan det rent faktisk er bygget op i en bil, det var mere fordi jeg ikke forstod det første svar jeg fik at jeg rodede mig ud i Ohms lov...

Annonce
Det er meget enkelt:
ledningerne fra generatoren til pærerne er også en modstand, selvom den er lille. Derfor stiger spændingen (ved pærerne) en smule hvis en af pærerne går.

Bent.

skift af pærer er vel påvirket af mange forhold. Har selv haft "fornøjelsen" af en fransk bil, med det klassiske overspænding problem. Den åd venstre forlygtepærer i et væk. Øvrige pærer incl ventre forlygte havde alm. levetid. Så det ville have været en dyr fornøjelse -og helt unødvendigt - at skifte begge pærer samtidig.
Problemet løste sig i øvrigt, da jeg satte et par Osram Long Life pærer i.

Men med en moderne bil, der i nogen tilfælde er lavet så umuligt, at man skal afmontere enten lygteglasset eller dele på indersiden for at skifte pære, så giver det nok mening at skifte samtidig mens værktøjet er fremme.
Ser vi ikke bare væk fra franske biler??
De er jo generelt så underlige!
Sorry!
(Ville dog gerne eje en ID/DS cabriolet!! )

Med venlig hilsen
ktm

Hej I "KLOGE" hoveder

Man behøver IKKE lange tekniske forklaringer eller OHMS lov til dette.

Grunden til at vi  "anbefaler" vores kunder at skifte begge lamper på en gang er følgende:

Selv halogenlamper bliver tid efter anden sværtet indvendigt på glasset og dette nedsætter lysstyrken, selv om bekægningen ikke kan ses.

Kommentar til det med de ens fabrikerede lamper - det er jo ikke sikkert at de er fra samme produktion !

Ang Franske biler ( specielt Peugeot ) er det rigtigt at de er noget hårdere ved alle lamperne men specielt forlygtelamperne - de kører med en lidt højere ladespændine end andre Europæiske mærker.

Dette blot til lidt  "oplysning "   ha  ha ha

Hilsner fra en gammel rotte i autobranchens rep. afdeling
Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Det er efter min mening et spørgsmål om hvor længe de gamle pære har siddet der, er de gamle bliver begge to udskiftet, elelr er det altså kun den der er gået.
Den gamle peugeot vi havde var rimelig hård ved pærene, til sidst var jeg ved ta midste forstande.Løsningen blev noget mod min vilje, et sæt Xenon pære, godt nok ikke lovligt men det virkede og blændede ikke nogen lygterne var justeret rigtig. Det løste problemet, muligt nogen bliver fornærmet men så længe det IKKE genere andre kan jeg ikke se problemet

Har så senere fundet ud af at Peugeot har lavet en regulator der skåner pærene i, hvorfor de ikke bare havde tænkt sig om fra starten er så en anden ting, det er stort set galt på alle årgange af 307.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis