Et liggende dvaleskab?

Hej alle sammen,

Jeg står og skal lave et dvaleskab, der holder en stabil temperatur på 12 grader. Det bruges til at skabe en kunstig vinter/dvaleperiode for et par øgler.
Tidligere har jeg brugt et almindeligt køleskab og sat en termostat på, og det har virket perfekt. Skulle termostaten gå, vil køleskabets indbyggede termostat sørge for der ikke bliver alt for koldt indtil jeg opdager fejlen.

Men men men, nu har jeg brug for mere plads, da der skal stå nogle bedrollers inde i skabet og de er længere end skabet er dybt. Men ved at ligge det ned, ville de sagtens kunne være der. Men flere har fortalt mig, at det ikke kan lade sig gøre, da et køleskab skal stå op, for at virke ordentligt.

Jeg havde istedet tænkt på at prøve noget med en kummefryser, men hvis termostaten skulle gå, er jeg bange for fryseren bare blæser derudaf og temperaturen må ikke falde under +7°.

Er der nogen der har en god idé til hvad jeg kan gøre? Jeg havde selv tænkt på at finde et par billige kølebokse til campingvogn, pille kølelementet ud og sætte dem ind i køleskabet. Men jeg ved ikke om de kan køle tilstrækkeligt.
Det skal bare være simpelt og ikke alt for dyrt
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spøjse ting man hører om ind imellem. *S*
De har helt ret angående at et køleskab ikke umiddelbart kan lægges ned. Kølekompressoren skal ihvertfald stå op, men om man så kunne nøjes med at dreje kompressoren ved jeg ikke. Det må andre kunne svare på, mener det er noget med olien i kompressorhuset der er problemet.

Din ide med indmaden fra køletasker er ikke helt dum, men jeg tror at driftsudgiften vil være forheldsvis høj. Har selv arbejdet med den type køletasker med peltier-elementer. De skulle bruges til at opbevare orne-sæd (måske egentlig ligeså spøjst *S*). Og de elementer der er anvendt i de billige tasker er altså også noget billigt skrammel. Men måske du kunne tage tage indmaden fra en dyrere køletaske/boks, de kører nemlig også med kompressor og det kunne nok også flyttes uden de større problemer.

mvh
BS

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Du kan købe dig en køle kompressor, kondensator og fordamper som et kit fra danfoss i nogle båd udstyrs forretninger. du kan så selv bygge den kasse dine legekammerater skal bo i når de er i dvale. Der er flere fordele ved det koncept.
du bestemmer selv hvordan din kasse skal se ud og være.
termostaten kan du lave dobbelt. så virker den primære ikke slår den sekundære fra og du kan få en alarm.

Du kan også bare tage fryseren og sætte en ekstra termostat på den. en bimetal termostat holder længe.
Du kan eventuelt lægge nogle beton fliser, sand eller andet i bunden af fryseren for at holde en mere jævn temperatur.

Jacob
Hej Jacob og BS,

Tak for jeres svar

Jeg tror jeg i føste omgang, prøver at anskaffe mig en kompressor køleboks og flytte indmaden over i skabet.

Men hvis jeg vælger fryseren, er det så lige til at installere en bimetal termostat, uden det store kendskab til hårde hvidevarer? Den jeg bruger i forvejen er en ekstern termostat, men en føler, der bare skal i stikkontakten
Det kit jeg omtaler er netop det der sidder i en kompressor køleboks. det er bare billigere at købe når det ikke sidder i en køleboks.

Jacob
Ok, jeg havde Googlet lidt og fandt kun én forhandler og hans priser startede ved 4000,-
Jeg prøver igen, men at gå lidt grundigere til værks

Kunne man eventuelt afmontere køleenheden i et minikøleskab og bruge den?
Skrevet af Jhc på 15 jul 2010 08:51
Ok, jeg havde Googlet lidt og fandt kun én forhandler og hans priser startede ved 4000,-
Jeg prøver igen, men at gå lidt grundigere til værks

Kunne man eventuelt afmontere køleenheden i et minikøleskab og bruge den?

Ja det burde man kunne. men man skal nok regne med at skulle kontakte en køle montør for at få fyldt væske på igen hvis man skærer rørene over. Det er jo formentligt bare kobber rør man selv kan lodde.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis