10 til 13 år gamle vinduer

Hej vi har nogen velux vinduer som er 10 til 13 gamle (tror jeg, var i da vi købt huset) men den gamle ejer har aldrig gjordt noget ved dem . Hvad skal jeg gøre for at få dem lidt frisk igen. Jeg har tænkte om jeg kunne give dem lidt 22/7 fra gori inden jeg går videre med maling.

 frank

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der aldrig har været gjort noget ved dem, ville jeg vaske dem ud ud i en omgang trærens. Herefter ville jeg efterslibe let - specielt de steder hvor træet kvælder, skal du være omhyggelig med slibningen. Giv dem 24-48 timer til at tørre godt op - herefter ville jeg behandle med Gori 22 el.lign. grunder (22/7 ikke nødvendigt - denne behandling bruges kun ved råd/nedbrydning af veddet). Lad tørre i min. 24 timer, hvorefter du kan efterbehandle 1-2 gange med en halv- eller heldækkende træbeskyttelse. Så bliver de som nye igen.

HUSK - vær omhyggelig med afdækning ved bl.a. glaslistebånd, beslag mv. - det betaler sig.

Held og lykke med projektet.

Mvh
KJ
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej KJ. Tak for svaret. Jeg vil gå i krig med de vinduer hurtigs mulligt. Jeg kan bare ikke forstå at folk sætter sådån vinduer i og så ikke passe og pleje dem, jeg har set på ny vinduer men hvis dette forslag hjælper er det billiger. Endnu en gang tak tra denne side. Hilsen Frank


 frank

Hvis de kun er 10-13 år gamle, burde de uden problemer kunne sidde mange år fremover. Du kan evt. via typenummeret spore dig frem til en mere præcis produktionsperiode hvis du gerne vil kende deres egentlige alder. Der kan også være datomærkning i glassets foring.

Husk iøvrigt at eftersmøre alle beslag grundigt - specielt efter de er vasket ned. En god regel er således også at eftersmøre 1-2 gange årligt.

Og ja - der findes bare mennesker som ikke ser det nødvendigt at vedligeholde ting

Mvh
KJ
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Frank

Jeg sender dig her to behandlinger til dine vinduer, 1 til ubehandlede vinduer og 1 til tidligere behandlede vinduer.
Ubehandlede vinduer: Afvaskes grundigt med trærens gerne sammen med en fin slibesvamp, hvis der skulle være lidt mug og skimmelværkst afvaskes der også med Flûgger anti-green , der efter grundes med Flügger 99 Classic tyndes 20% med terpentin og derefter male 2 gange ufortyndet.
Behandlede vinduer: Afvaskes grundig med Flüren 37 , gerne sammen med en fin slibesvamp,
hvis der skulle være lidt mug og skimmelværkst afvaskes det også med Flügger anti-green, og der efter grundes kun bart træ med Flügger 90 Aqua. Plet male 1 gang med Flügger vinduesmaling og  slutmale 2 gange med Flügger vinduesmaling , for at opnå det pæneste resultat. Flügger vinduesmaling er vandfortyndbar og er i glans 40 halvblank.

Held og lykke med maler protjeket

Venlig hilsen
Flügger A/S
E-butik
Annette Rasmussen
kundeservice

www.flugger.dk

..og er det virkelig fortsat nødvendigt at gøre opmærksom på, at spam ikke er tilladt i dette forum...?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg er naturligvis glade for hver eneste forslag ang. med at behandle de kære vinduer. Men jeg  kan nok også undvær snig reklamer. Men det er altid rart at vide noget inden man går hen og handle.


 frank

Hov hov, husk lige at Flügger har en betalt annonce, og er efter min mening berettiget til at kommentere, hvilket jeg også tidligere har glædet mig over, at de gør.!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er jo ingen skade til. Svarene er korrekte og man kan jo så bare oversætte det til et andet produkt.

Jacob
Med vinduer går man aldrig galt ved at bruge linoliemaling, det er umoderne men uberettiget, meget nemt at arbejde med, bevarer træet, og er iøvrigt en over 500 åt gammel opfindelse. Alle trævinduer (og rigtige vinduer er af træ) elsker linoliemaling og alle trævinduer skal males med mellemrum. Dumt ikke at passe på sine vinduer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også