Nyt køkken - fuge i stedet for "skureliste"

Hej...

Jeg er ret ny på dette forum.

Jeg har lige købt et hus fra '87 sammen med min kæreste.
Vi besluttede, at der skulle nyt køkken ind. Og det har vi nu fået.
Og vi har også besluttet, at vi i stedet for, at sætte "skure lister" op så vil vi fuge rundt i kanten mellem bordplade og væg.

Jeg er lidt i tvivl om type fuge jeg skal bruge og hvilken farve? Væggen er hvid glasvæv og borpladen er 40 mm sort med små hvide "sten" i....

Det næste problem er, at den ene af de 2 bordplader er op til en væg der er lidt skæv. Og det gør, at fra den ene ende af den bordplade til den ande ende er et gab fra 1 mm til 10 mm. Hvordan får jeg lukket det bedst til uden at skulle bruge "skurelister"?

Hvis et billede gør det nemmere så kan jeg uploade et...

På forhånd tak

Mastek
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mastek

Du må bruge noget "bag-stop" al la det der bruges bag fuger ved vinduer og døre, for at fugen ikke synker.

Og så må du spørge hvor du køber din fuge masse hvad der er bedst til netop dit projekt, de vil helt sikkert råde dig om hvad der er bedst til dit projekt, de kende de forskellige produkter og egenskaber, ellers finder de vel ud af det for dig/jer.

Men fugen skal jo også være robust (kunne tåle hyppig  rengøring og at røre ved med klud/svamp ol.)

Farven: du kan bruge acryl der kan overmales og så er det stort set helt valgfrit hvad ud vælger, det er et spørgsmål om smag hvad i nu bedst kan lide, det er ikke så nemt at rådgive om noget sådan synes jeg, nogen kan lide et og andre osv.

M.vh. maskinsnedker

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tak for svaret...

Min kæreste har spurgt mig om vi ikke kunne få en prof. til det... Fuge Experten tror jeg vist det hedder... hun tror nok ikke på mine evner... hehehe

Men jeg tænkte jeg liiige ville se hvad jeg selv kunne gøre før vi bruger penge på en prof...

Mastek
Ideen med fuge er måske god nok, men tænk lige på at hver gang du tørrer bordet af med en fugtig klud, - så skal du passe rigtig meget på, for ikke at "nusse" din hvide væg til.

Skurelistens funktion er jo netop at du kan køre mod den, istedet for din fine væg. Jeg tror du bliver træt af det, fordi det er nærmest umuligt at undgå at den våde klud rammer væggen, og det bliver garanteret at se efter et halvt års brug.
Men hvis jeg nu har malet med noget vådrums maling burde det så ikke holde meget længere og bedre end alm. maling? Mastek
Jo, måske - men glasvæv er en lidt nupret overflade, som ikke gør det nemmere.
Og personligt så går jeg altid efter det skal være funktionelt, det skal være nemt i hverdagen. Jeg går hellere lidt på kompromis med design og udseende, end med funktionalitet.

Hvad hjælper det, at det er flot og fancy, hvis det kræver en masse tid i hverdagen for at holde det.
Synes eksempelvis også de blanke sorte bordplader er kanon flotte, men kun hvis de ALTID står skinnende blanke, - ellers ligner de bare noget l... og sjovt nok så er de altid rigtig flotte det første års tid, men så begynder folk som regel at falde lidt af på den. (Dette var ikke lige ment på jer, men generelt omkring design kontra funtionalitet)

Men I gør jo ikke noget forkert ved at prøve med fugen, - det er jo ikke værre, end hvis væggen bliver grim, - så kan I jo blot male den igen og så måske næste gang sætte en liste op.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også