Køle/fryse skab stået af? Lugter kemisk --> FARLIGT??

Hej alle LDS

Jeg har søgt og søgt på nettet og på LDS, men uden held.

Jeg håbede at kunne få et hurtigt svar af nogen herinde da jeg er lidt i vildrede.

Jeg har et 5 år gammel Atlas electrolux køle/fryseskab. Vi har ikke på noget tidspunkt vedligeholdt det, da vi sidder til leje. Det er selvfølgelig rengjort, men det er også det.

Igår opdagede jeg så, at mit kølefryseskab havde ca. 2 cm is på bagpladen i køleafdelingen. I den lille topboks (fryseafdelingen) var der også meget tilrimmet og lågen i topboksen slutter ikke helt tæt, så jeg tænkte om det kunne være derfor at køledelen var tilfrosset?

Nå men jeg bankede is af både bagplade og i topboksen (ved godt det nok ikke var den rigtige metode), men grundet varmen ville alle madvarerne gå tabt hvis jeg skulle lade køleskabet være slukket en times tid, så derfor valgte jeg den noget hårdere metode.

Nå, men efter at have fjernet stort set alt isen i både køle og fryseskab, så begyndte køleskabet at brumme en del. Det gjorde den vel en times tid eller to, hvorefter jeg slukkede for skabet i 5 min og tændte igen. Herefter brummede det stadig, men i intervaller af ca. 5 minutter og temperaturen steg og steg og køleskabet og fryseren kølede ikke længere?

I løbet af den næste halve time begyndte det at lugte meget fælt inde i køleskabet, ikke surt eller indelukket som køleskabe ofte gør, nærmere kemisk lugt. Lader vi køleskabet stå åben stinker det i hele huset og lugten kradser i næsen. ER DET FARLIGT??? Håber nogen kan svare hurtigt da vi så skal have det skab ud af huset med det samme.

Og kan skabet repareres? Jeg har kunne læse nogen steder at det kan være termostaten skal udskiftes eller det kan være kompressoren er stået af?

Mvh Dan


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil gætte på, at du har skadet rørene/pladerne hvori kølemediet løber ved den hårdhændede behandling.
Hvis det er tilfældet, betaler en reparation sig næppe.

Med venlig hilsen
ktm

 

Kølemidlet er ikke direkte farligt, udover det kan være af den type, som nedbryder osonlaget....
Køb et brugt skab, i samme størrelse, det koster ikke alverden.
Hvis du ikke vil ud at bruge penge på et nyt, en reparation vil ikke kunne betale sig.

mvh jens
Skrevet af dan yh på 13 jul 2010 09:39
Det var desværre nok også hvad jeg frygtede. Men i så fald- er det så kølemediet, som man kan lugte og er det farligt??

Ja det kan godt være farligt. men det afhænger af hvilke type det er. en ting kan jeg garantere og det er at det ikke er sundt.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis