Hvad synes vi om den konstruktion?

Hvis der er en konstruktør eller en anden med forstand på statik i forummet, kunne jeg godt tænke mig lidt input til vedlagte tegning.

Det er et tag til en lille tilbygning til mit hus. Den ene side skal stødes til husets teglmur og spæret fastgør jeg i muren med en stribe solide ankre. De tre andre sider hviler på en toprem som er 10 cm. bred og 20 cm. høj. De to toprem-ender som rammer husmuren er fastgjort inde i muren.

Jeg vil benytte spær på 45x245 og lave loft til kip indenunder. Ovenpå spærene kommer der ru brædder med indbyrdes mellemrum på ca. 1 cm. og ovenpå dem zink. Under spærene kommer der forskalling og gips.

Hvis ikke jeg ville have loft til kip, kunne jeg blot stive konstruktionen af med vandrette vindtrækbånd fra toprem til toprem. Men dem håber jeg altså at kunne undvære. Hvad siger eksperterne? Holder konstruktionen som den er, eller kan jeg evt. stive den af med vindtrækbånd uden at ødelægge muligheden for at lave loft til kip?

Alle input er meget velkomne. Tak!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hmmm.... det kom der ikke så mange svar på. -men jeg kan nu også godt se at min tegning var mindre end selvforklarende :-s

Men jeg byggede nu taget alligevel, og konstruktionen holder! Allerede da jeg havde monteret rygning og stikspær kunne jeg se at det ville bære. (blot til orientering hvis nogen skulle bruge en tagkonstruktion med fald mod 3 sider... :-)
Tak! Det virker nu også overordentligt solidt.

Spærene er dimensioneret til et spænd på over 6 meter tungt tag, så ja, de knækker nu nok ikke :-)

Det, jeg var i tvivl om, var hvorvidt spærene ville tvinge topremmen udad så det hele ville klappe sammen, men som sagt er det selvbærende, så jeg regner at det bliver stående :-)
Lige nettop.
Konstruktionen er principielt helt forkert.
Trykket nedad på spærene, fra f.eks. snebelastning, vil presse topremmem udad.
Årsagen til at det ikke er skedt hidtil er formodentlig at kipsamlingen og samlingen mellem graterne er så solide at de bliver momentstive, (delvist).
Dog er det svært at se om der ligger en kipbjælke som evt. ligger af på murværket i den ene ende. (men til gængæld er fritsvævende i den anden ende, vwed graterne)
Samt at det er et lille hus og at der ikke har været snefald endnu i år.

Jo, kipbjælken er fastgjort i murværket, og det samme er det første spær som ligger opad muren. Dermed er den ende _helt_ fast.

Trykket fra kipbjælken fordeles via stikspærene til topremmens to yderste hjørner som jo ikke kan bevæge sig udad med mindre topremmen strækker sig og det gør den næppe da det er 10x20 cm. træ. Dermed burde selv adskillige meter sne ikke kunne rykke ved konstruktionen.

(Min tegning er nok for ringe til at man kan se hvordan konstruktionen er tænkt).
Annonce
ja den er stormsikkert.!

med denne kraftige tag konstruktion.!
Det er sådanset godt tænkt.
Men konstruktionen virker kun såfremt at samlingerne i hjørnerne er stærke nok. Og at det træk der opstår i topremmene mellem det eksisterende hus og hjørnerne kan overføres til fundamentet. Hvilket du nok har sikret dig ved at etablere kryds i facadevæggen.
Din konstruktion skal nok holde, men uanset hvad så er den ustabil, rent statisk.
For at en bygningskonstruktion skal kunne betegnes som stabil skal du kunne redegøre for hvordan alle påvirkninger fra egenlast og sne- og vindlast overføres til fundamenterne og dermed Moder jord.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis