Maling af speedbåd samt hul lappes... hvad og hvordan???

Hej med jer.. Jeg er den "heldige ejer" af en 22 fods speedbåd, der sidste år sank pga. en på sejling af en sten.. :-( Nå men nu skal vi igang med den og den skal males og hullet skal repareres... Kan man male med alm. maling på båden og så give den en speciel lak til sidst?? tænker om det er holdbart nok.. Sidst:, hullet i bunden skal lappes, hvordan gør man bedst det??? Håber der er nogen der har erfaring med det... ellers rigtig god sommer...

 Morten Lynggaard

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal lappe hullet med polyester og glasfiber. Søg efter dette emne, det er forklaret flere steder. Det er ikke så svært men det kræver at du sætter dig ind i hvordan man gør. Husk at det er meget giftigt at røre ved og indånde !

"almindelig" maling dur´ikke ! Hvis det skal være holdbart og flot skal du bruge 2-komponent maling. Det er dyrt.

1 - komponent maling er billigere men det er ikke særligt slidstærkt.

Hvis du først maler med 1-komponent kan du ikke male med 2- komponent uden at slibe alt det gamle maling af igen.

og husk lige... du skal lave hullet først :-) og så slibe, spartle, slibe, vaske, affedte, .... og så kan du male..... Det er et stort arbejde...

Nikolaj


mvh Nikolaj

Hej Morten.
Til hullet i bunden kan du købe et færdigt reperations sæt til glasfiber hos www.mmc.dk  I pakken er der vejledning i hvordan det bruges.
Og nej du kan ikke bruge almindelig maling og få et holdbart resultat ud af det. Du skal som minimum bruge en epoxy to komponent maling, det bedste er dog stadig at slibe den gamle gelcoat og påfører et nyt lag.

V.h.  Håndværkeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for den info
Jeg vil rigtig gerne ændre farve på båden (skal være sort ;o) ), kan man få den farve i gelcoat???

Mv. Morten

 Morten Lynggaard

Hvis du går den vej skal du bruge Topcoat. Der er parafin i. hvis du bruger Gelcoat er det ikke sikkert det hærder op.

Topcoat kan du få i en del farver. Meripol i slagelse kan blande farver som ikke er standard. Jeg har netop prøvet at male med med topcoat. Jeg rullede det på. Det blev meget nupret i overfladen. Det skal så slibes ned og poleres med korn 400 - 800 1200 for at blive blankt. Det tager tid, og der er stor risiko for at du sliber gennem. Laget bliver ikke særligt tykt hvis du ruller det på. Jeg lagde 2-3 lag, men det var ikke nok. Jeg endte med at slibe det hele af igen.... for 500 kr topcoat, og sprøjtemale det med International 2-komponent... det kostede 600-800kr... Jeg synes det er rigitig svært at få perfekt. Jeg synes jeg gør at det rigtige men jeg er alligevel ikke 100% tilfreds. Jeg må leve med det som det er nu, for det er sgu for dyrt at prøve igen ;-)

mvh Nikolaj

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvis Gelcoaten ikke vil tørre op, har du hældt for lidt hærder i, så er den ikke længere. Topcoat er for de virkeligt proff. ikke noget for en amatør !
At rulle det på, tyder på at tænkeren enten har været slået stand by, eller at den ene brik der er, ikke vil flytte sig.
At rulle et matriale der har en åben tid på mindre end 15 minutter er ret uklogt gjort. Det skal sprøjtes eller trækkes på med puden !!!
Hvis man giver flere lag skal sidste lag have paraffin i flg. brugsanvisningerne. Det skulle give en mere blank overflade.

Jeg har ikke selv prøvet det, men skal i gang med at lave nogle steder hvor gelcoaten er slået af.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Så vil jeg anbefale dig at stryge det på med en pude, gør du det rigtigt, kan det ikke ses om det er sprøjtet eller strøget på. Og det kan faktisk lade sig gøre at "lappe! et sted, ved at du når du lægger puden imod gør du det med meget let hånd i starten trykker lidt mere over skaden og afslutter let igen. Men aldrig ind i det du lige har påført.
Tusind tak for alle jeres råd , den "pude" der bliver skrevet om, hvad er det for en pude????
Da det er hele båden der skal males var tanken at lave et telt der hvor den står og så sprøjte det på.... Kan det lade sig gøre med en EL sprøjte pistol???

 Morten Lynggaard

@håndværkeren: Du ved tilsyneladende mere om topcoat end producenterne ? og så er det jo lidt svært at hamle op med.

Producenterne siger dog at gelcoat kun hærder ordentligt i et ilt-frit miljø. Eksempelvis hvis man lægger det i en negativ form med voks på indersiden. Topcoat er slut laget hvis man lægger lægger det på en eksisterende konstruktion. Det er gelcoat med parafin i. Parafinen trækker op til overfladen efter det er malet på, og skaber det iltfrie miljø der er nødvendig for at hærde korrekt.

hvorfor siger du at topcoat kun er for proffer ? Forskellen mellem Gelcoat og Topcoat er 5% parafin.... det er ikke raket-videnskab !

mvh Nikolaj

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også