Hvordan laves et udhæng på fladt tag ?

Hvordan laver man normalt et tag udhæng på en bygning med fladt tag? På de 2 af siderne kan man jo lade spærene være længere end bygningens bredde, men hvordan plejer man at lave konstruktionen på de 2 andre sider?

Jeg har nemlig en garage som skal have nye tagplader og pap, og den er helt uden udhæng nu.. men jeg havde så planer om at lave et udhæng på de 2 korte sider, så det kan beskytte port og vinduer lidt, samt at bruge udhænget til at lave udluftning imellem isoleringen og finerpladerne..
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Cpetersen.

Du har nok regnet med at du kunne undgå at bruge lægter på tværs af dine spær men ved et traditionelt.tag hænger udhænget jo også i lægterne, så det undgår du ikke.

Jeg ved jo ikke hvor stort et udhæng du vil have, så ganske lidt udhæng kan vel gå men 50-100 mm. (kommer an på hvor tykke/stærke dine plader er) og derover ville jeg ikke lave det uden lægter.

Yderst er der som regel et (stern-brædt lodret) som afslutning, som er fastgjort i lægterne og det er samme princip ved et fladt tag.

Og lægterne giver netop luft mellem dine plader og isoleringen som du også er inde på, så to ting er løst ved at bruge lægterne. De "gl" lægter 55 x 37 mm. bruges ikke mere
(er ikke godkendte som taglægter)

Der er sket ulykker hvor håndværkere er faldet ned pga. lægterne var for svage og for store knaster, der bruges nogle som er et nummer svære.

Men bare bestil taglægter får du dem som er godkendte. ( mærket med et T og et tal )

Hvis du vil undgå lægterne skal du ud i at bruge nogle vinkler, men min mening er at det bliver noget "klamp" det bliver ikke stabilt nok i forhold til storm osv.

M.vh. maskinsnedker

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

okay jeg har ikke råd til at "ofre" så meget i højden, da jeg skal holde mig under tagudhænget på mit hus, så må jeg bare undvære udhæng og sætte sternbrædderne i direkte forlængelse af muren.. men hvordan vil folk så anbefale at lave udluftningen, er det så noget med at sætte sternbrædderne op på klodser så de sidder lidt ude fra muren og luften kan komme op fra undersiden?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis