Alpha 2 25-60 eller Alpha 2 25-40

Hej, vil sådan en pumpe være et godt valg til en pumpe til gulvvarme? og skal det være den store eller lille...

Mvh Ulrik
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ved jeg ikke hvor mange m2 du her, men den lille burde kunne gøre det. Jeg tror kun den store er nødvendig hvis du skal pumpe op til 1 sal.

Mvh Thomas Hansen

Pumpens størrelse har intet at gøre med om der er en eller flere etager. Begrebet løftehøjde dækker over hvor meget modstand en given pumpe skal overvinde ved en ønsket vandmængde.
Man kan sige at det den skal løfte op får den tilbage igen i bunden og dermed er modstandene i systemet der er interessante.

Få nogen til at hjælpe dig med at vurdere din nødvendige vandmængde baseret på hvilke varmegivere du har og derefter kan du pejle dig ind på sagen i et pumpediagram. Har du et standard 140 m2 parcelhus med radiatorer kan den lille være fin, men det ser anderledes ud hvis du har gulvvarme.
Tak for svaret vvsér , det skal trække 140 m2 gulvvarme. har en ups 25/40 idag som jo er total u økonomisk.

Kan få den rimelig billig

Tag du og køb en Alpha2 25-60. Der er ofte nogen der sælger nye pumper i DBA til ca 800 kr. Grunden til at vælge en 25-60 er at så kan du skrue lidt op for flowet (og dermed varmen) f.eks i en periode med meget hård frost hvor en 25-40 måske vil køre på grænsen. Når pumpen kører normalt bruger den ikke mange miliwatt mere end en 25-40 for at udføre det samme arbejde.

/John

/John Jensen

Kan godt være du har ret john, men at angive merforbruet i miliwatt er ikke korrekt. 60 erens mindste forbrug er dog en del højere end 40'er modellen.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
I Dokumentet "Grundfos datahæfte for alpha2 pumper" står der på side 13 at en Alpha2 25-40 pumpe bruger min. 5W og Max. 22W.
På side 15 står der at en Alpha2 25-60 pumpe bruger min. 5W og max. 45W.
Sammenligner man flow og tryk kurverne for disse to pumper ved min og lav ydelse er det faktisk næsten umuligt at se forskel.
5 watt forbrug giver i begge tilfælde en løftehøjde på 1m og et flow på 0,2m3 i timen

/John

/John Jensen

Okay, den tager jeg på mig jeg har data for den forkerte type alpha i hovedet. Husker den jeg kikkede på brugte 5 watt mere end den anden som mindste forbrug. Men ligemeget her, for den fungerer ikke ordentligt på auto, den kører bedst på ca. 9-11 watt.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Hej er det er fordel at kæbe en større pumpe har en wiloog vil skifte til Alpha2, Grundfos siger 15-40 men de større er faktisk Biligere.i indkøb?  Har gulvvarme og shunt sidder i kælder og skal varme ca 80 m2 i stueplan . 

Hej Jacobkt, velkommen til LDS.

Start du hellere din egen tråd, og kom med nogle flere detaljer ang. dine behov, så får du hjælp efter dine specifikke behov.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis