Pligten til at klippe hegn ved privat vej-ret

Hej

Bor på landet med ca 300 m til offentlig vej, denne strækning går over naboens jord og jeg har tinglyst vejret på den.
Naboen bruger måske vejen 5 % til landbrugskørsel og de resterende 95 % trafik vedrører min bolig.

Nu er spørgsmålet : Hvem har pligten til at klippe hegnet langs denne vej ??

Det er mest af nysgerrighed, for vi skal nok finde ud af det i mindelighed, men det trænger efterhånden til en klipning, og så er det jo rart at kende reglerne - betyder jo også lidt for fordelingen af udgifterne.

Umiddelbart ville jeg tro at naboen havde pligten, da hegnet er hans, - og hvis det er sådan kunne jeg sikkert dele med, at han klippede det og jeg ryddede op, da jeg har mest glæde af det.

Mvh.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bump

Slet ingen bud på reglerne ??
umildbart vil jeg mene han burde klippe hegnet. Du er jo ikke forsikret hvis der brækker store grene af træerne, som falder ind på hans grund og ødelægger drivhuset, som stod tæt på hegnet.

Men som du selv er inde på, ville jeg nok bare tage en snak med ham.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Jf. privatvejsloven stiller sagen sig således:

§ 17. Såfremt der ikke foreligger særlige overenskomster eller andre bestemmelser om fordelingen af de efter § 16, stk. 3, påbudte arbejder, skal disse fordeles mellem de vejberettigede i forhold til deres brug af vejen.
  1. "Har man ret, har man også pligt". Hvilket vil sige at I begge har pligt til at klippe hækken, langs vejen, som I begge har ret til at kører på. Med mindre hækken, ikke står langs vejen, men uden for vejarealet (3,77m). Og dermed inde på din nabos matrikel.
  2. "Fordelig af bidrag til vedligeholdelse, skal ske efter brug". Hvis I begge er enige om at fordelingen af forbruget er 95:5, skal det afspejle sig i hvormeget i hver især vedligeholder/klipper hækken. Hvilket vil sige at, hvis hækken er 100 m, så skal din nabo klippe 5 m, og du skal klippe resten.



Flemming

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis