varmepumpe kontra olieradiatorer

Jeg er i gang med at kigge på og overvejer at købe et andelsbolighus, hvor der er elvarme.
Det er et stort minus ved hele huset. Al andet er i orden.

Husker selv fra tidligere besøg i lejeligheder, hvor der var elvarme, hvilken form for "falsk varme" - eller ikke helt så gennemgående varme som ved olie/naturgas, der var i stuerne.

Derfor overvejer jeg at investere i varmepumpe. Men har ingen erfaring med det overhovedet.
Hvilken varme giver det, er det en jævn, konstant varme?? Sidder der en kompressor uden for på husmuren - og hvor meget larmer sådan en??
Hvordan er pumpen indendøre - larm, fordeling af varmen, hvor synlig er den - selvfølgelig må den godt kunne ses - det er ikke det. Hvis der skal laves en fordeling af varmen ud i resten af huset, hvordan foregår det så??
Jeg har læst på elektronikguiden.dk - og googlet ellers. Men vil gerne høre nogle af jeres erfaringer.

Eller skal jeg købe olieradiatorer i stedet for og sætte op?? - nogen mener det er mere en form for supplerende varme. Hvad er fordele/ulemper ved disse??

Ser frem til at høre fra jer
God weekend  - hilsen Jetsen

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du køber en varmepumpe i god kvalitet, er der ikke ret meget støj.

Normalt er de ret gode til at fordele den varmeluft, men der skal nok være eksembler på det modsatte.
Det vil være optimalt at have den i det rum der skal bruges mest (stue/køkken) og så have døren til det andet opholdsrum åben.

Synlighed kommer jo an på hvad der er af placerings muligheder.

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej Jetsen
Køb du roligt den bolig hvis elvarmen er dit eneste problem - min kone og jeg bor i et 1 1/2 plans hus som er bygget til elvarme og vi har endda 3 forskellige systemer - ingen af disse giver nogen problemer hverken med tør eller fugtig luft.
Stueplanet er opvarmet med traditionelle højtydende el radiatorer forsynet med 380 V og er med natsænkning via et system med ur.
.
På førstesalen har vi Elpan som er et panelsystem hvor varmen er integreret i disse paneler - bliver aldrig varmere en du kan røre ved dem - er monteret langs alle væggene i begge de rum vi har på 1.sal og styres af en central thermostat - en i hvert rum som også sænker temp. om natten
.
Både i stueetagen og på 1. sal har vi også en Panasonic luft/luft varmepumper som bruges som primær opvarmning - det har vi haft siden 2000 og vi har boet i vores hus siden 1980 og aldrig haft de store problemer med noget - købte selvfølgelig varmepumper for at spare da strømmen jo steg en del i årenes løb.
Hilsner Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis