Havemur på eksisterende hus - forbandt eller gummifuge?

Hej alle Jeg er ved at få bygget en 175 cm høj havemur/terrassemur som støder op til et hushjørne. Fundamentet er jernarmeret beton i ca 100 cm dybde. Armeringen er desuden boret ind i det eksisterende hus-fundament. Det er en 29 cm hulmur på både hus og havemur. Spørgsmålet går på om det skal mures i forbandt, hvor havemur møder husmur eller om der skal bruges slagbolt-dimser plus gummifuge? Mester mente det sidste ud fra en påstand om at den nye mur vil sætte sig med revner i samlingen til følge, hvis der mures i forbandt. Er det korrekt eller er det bare fordi det er den letteste løsning? Det pæneste vil klart være forbandt, siden det ligesom er en fortsættelse af den eksisterende mur. Mvh
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu går jeg ud fra at huset har stået lidt tid. Og så vil der altid komme farve forskel på både sten og fuger, og det ser ikke godt ud i forbandt.

Der er også en risiko for at det nye sætter sig, og det vil bare være træls.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

farveforskellen undgår jeg ikke uanset, da hjørnet alligevel skal repareres pga an tidligere mur. Men dvs at argumentet med gummifugen pga. at det nye kan sætte sig er korrekt? Så de bare bygger en separat mur op til huset som boltes fast og gummifuges efterfølgende?
Må jeg foreslå at du ikke bygger muren helt op til den gamle mur, men faktisk stopper en 30-40 cm. før. Så vil du ikke få sætnings skader og om der er forskel på farven i stenen se ikke så tydeligt, og må der ikke være åbent p.g.a. hund eller børn så kan du jo sætte et flot stykke kunst smede arbejde imellem.

V.h.  Håndværkeren
slagbindere ind i hver 3 skift, og gummifuge, det er et krav at der laves gummifuge, da sætning ikke kan undgås.
Jeg har et hus er er "delt i 2" netop pga. en ny tilbygning der har hevet i det gamle murværk. Det skulle se ud som om den altid har haft tilbygningen, det har jeg fortrudt mange gange.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
surt. Jeg vil gerne have et hus i ét stykke så det bliver gummi :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis