Renovering af gammel træ garage, billigt er nøgleordet :-)

Goddag forum,

Jeg har en gammel garage i træ som skal genopfriskes/genopbygges, den måler 8x5 meter og er med helt fladt tagpap tag, i den forbindelse er der opstået et par spørgsmål;

1 – Jeg håber at kunne genbruge de gamle spær, men hvad er det længste spænd man typisk kan have ved helt fladt tag?

2 – Jeg ville gerne lave lidt fald på det nye tagpap tag, måske 2-3% kan man evt. bare lave noget med at sætte nogen afstands klodser på spærene inden man ligger tag-krydsfineren?

3 – Den gamle garage har et støbt beton dæk som jeg vil genbruge, den var desværre lavet uden fundament og er bare lavet ved at grave træ’et i væggene direkte ned i jorden (det er så rådnet væk nu) så jeg tænker at det nemmeste måske ville være at lave den nye med en slags stolpe-fundament, altså bare nøjes med at støbe nogen enkelte steder på hver side af bygningen og så sætte stolper i beton i stolpe-sko.. er dette en gangbar løsning i jeres øjne?

Som det måske kan ses er der tale om en lav budget renovering, jeg regner med at den største post i budgettet bliver en ny port og tagpap.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Cpetersen.

Hvor længe ønsker du din garage skal holde?

1. Det kommer an på hvor svær dit tømmer er, den slags beregninger er tømrer vant til at arbejde med, og trælasten har da folk til at råde og vejl. om den slags styrkeberegning, (måske mod betaling, hvis du ikke køber dine materialer) og der må også være nogle styrke-beregnings tabeller tilgængelige på internettet.
Eller endnu bedre hvis du kender en tømrer, kan du tage en snak med ham/hende om de dele af bygeriet.

2. Jeg kan godt forstå at du gerne vil ha' lidt fald på dit tag, for flade tage blev lavet i 60erne og frem i tusindvis og var ikke nogle gode løsninger, (min egen overbevisning) er at det er noget en "vis herre" har skabt i vrede så har jeg vist ikke stødt nogen, tænk på tøsne som her i den forgangne vinter ødelagde snesevis af tage rundt omkring i lille Dannevang.

3. Punkt fundamenter er sagen for lette væge som en carport, men med de mål ved jeg ikke rigtigt om det holder i længden, dine punkt fundamenter skal stå ret tæt, og stolperne skal være mindst 4"x 4" og gerne mere med max. 800 - 900 mm mellem disse, dem forbinder du vandret med regler, med vinkel beslag og endelig må du bruge vind-træksbånd diagonalt, disse skal spændes godt op, med et dertil egnet opspændings-beslag.
Ovenpå stolperne skal/må du bruge en rem til at fastgøre dine "spær" inden vindtræks båndet forstås. 

Punkt fundament
: Du tager et gl. kloak-rør eks. Ø 150 mm ca 1 m langt, det stiller du i dit hul (frostfri dybde) og dækker til stamper hårdt rundt om, hvorpå du trækker dit rør op igen så har du et fint rundt hul til at støbe dine punktfundamenter i og sparer noget beton hver gang.

Sådan gjorde jeg da jeg byggede min carport, og er tilfreds med resultatet.

Håber mit indlæg gav dig inspiration om hvordan det kan laves, så go' arbejdslyst

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Tak for svaret :-)

Tja hvor længe skal den holde.. jeg skal egentlig bare have et vandtæt og isoleret sted at gemme mit værktøj og veteran bil i de næste måske 5 år, indtil økonomien er til at rykke videre til et nybygget hus.. det er drømmen ihvertfald :-)
Og så skal den have en tilstand så den ikke skæmmer huset ved et salg, som den ser ud lige nu med rådne stolper og utæt tag med svamp i loftet, så tror jeg faktisk den ville skræmme købere væk..

Der er lige et par detaljer jeg gerne ville spørge mere ind til:

1 - kunne jeg bruge 4x4" trykimprægneret træ som stolper i væggen (dem har jeg nemlig nogen liggende af) ? eller er det en dårlig ide at bruge imprægneret træ i en isoleret væg?

2 - remmen som ligger ovenpå stolperne, skal den være kræftigere end reglarne, evt også 4x4" træ ligesom stolperne?

3 - jeg tænkte på også at lave en bundrem, evt. også i 4x4" træ og så ligge den i mine fundament stolpesko og så stille stolperne imellem de 2 remme, naturligvis på de steder hvor de er understøttet af fundamenterne... (altså ligge remmen i stolpeskoene istedet for at sætte stolpern i skoene)

4 - afslutningen imod terræn; når man lave punkt fundamenter og bagefter beklæder væggene med træ så får man jo ikke nogen sokkel så træet står og søber i vand i bunden.. hvad med at ligge et par leca sten ned og lave en sokkel som ikke er bærende, er det ikke meget smart? eller er der en nemmere løsning som jeg ikke har tænkt på?


Cpetersen

1. Jeg brugte 4" x 4" trykimprægneret.til min carport. Har ikke hørt at trykimprægneret træ skulle være et problem, ellers havde jeg ageret derefter.

2. Og en 2" x 6" til rem hvor du fæster spærene til, min carport er lavet med disse 12 mm. plader med spor for hver 10 cm. altså let konstruktion, ca 3,6m bred carport med blålige trapetz plader som tag.

Mine spær er 2 1/2" x 6" til min spændvidde 3,6 m. det kom ham som beregnede i trælasten frem til at være passende i mit tilfælde, (efter lid snak om tykkelse kontra højde på disse) Reglerne er af 2" x 4" har senere isoleret og sat 9mm plader på indvendig side, som gør konstruktionen endnu stivere.

Du kan godt bruge dem du har, men så må du sætte dem lidt tættere vil jeg mene, jeg er jo ikke udannet som tømrer, men maskinsnedker men det har fungeret fint for mig, indtil videre på 7 år.

3. Du kan godt bruge den metode, med  2 vandrette remme med regler i mellem vinkelbeslag, bare husk vindtræks båndene også.

Bare din sokkel er inden for din beklædning med lidt  luft i mellem vil jeg mene det er fint, det ville jeg ikke være betænkelig ved at gøre.

Hvis du laver en 1 på 2 beklædning gør du dig selv en tjeneste ved at vende marven (midten af stammen) udad og save din beklædning i smig så det virker som en drypnæse, for t holde den tør, hvis du forstår hvad jeg mener.

Du skal bare tænke på at tøsne på et næsten fladt tag bliver flere gange tungere end fygesne.

M.vh. maskinsnedker.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Tak for mere hjælp :-)

ja det er helt sikkert tø-sne der er ens største fjende, men den gamle rådne garage har trods alt overlevet i 35 år med nul fald på taget, så jeg er fortrøstnings fuld :-) og så må det vel også være god skik at kravle op og feje sit tag hvis der igen skulle komme en vinter med flere meter sne..

med hensyn til beklædning så er planen at den side som vender ind imod skellet (et plankeværk helt tilgrovet i egeføj)
bare skal have noget simpelt pladeværk med fræsespor på.. de andre sider som er mere synlige skal have klinke beklædning i fiber eternit brædder.

Jeg kender ikke lige de beslag til at spænde vindtræks bånd op med, er der noget der har et link?


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis