Metabo dyksav

Hej alle.

Jeg har fået fat i lidt penge til værktøj, og vil derfor gerne have fat i Metabos kombi dyk- og rundsav. Tror den hedder Metabo KSE 55 Vario Plus. Jeg kan dog ikke rigtigt finde den på nettet i danmark.

Har i en god idé, for jeg orker ikke at købe den i Tyskland, hvis den nu får en garantifejl.

Det fedeste ville være hvis det var et kit hvor skinne indgik

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
... Fandt den i sverige med både sustainer, skinne, taske til skinne og sav for 3600,- dk.kr - jeg glæder mig for sindssygt til den kommer .

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Ok - så kom saven, og for andre der overvejer at købe en dyksav, og for jer der overvejer en Metabo, og sammenligne med de andre på markedet (Festool, Mafell, DeWalt, Makita og Metabo er de mærker man kan få dem i så vidt jeg er orienteret), så vil jeg her skrive om mine forløbige iagttagelser omkring Metabo KSE 55 vario plus, da jeg ikke rigtigt har kunnet finde noget på nettet.

Specifikationerne kan i læse om her:
http://www.metabo.com/Plunge-Cut-an...177.0.html , så dem vil jeg ikke opsummere.

Jeg har prøvet save fra alle fabrikanterne, og lad det være sagt: De er alle sammen super gode, og kan stort set det samme - lave fantastisk præcise snit (med føringsskinne), og påbegynde disse snit midt i materialet, hvilket er en fordel hvis der skal saves et præcist hul i en eksisterende flade. Desuden sørger føringsskinnen for, at der ikke opstår samme mængde splinter langs snittet.
De er alle sammen dyre, så med mindre i har en 3-4000 at bruge, så skal i ud på brugtmarkedet, hvor prisen dog stadig er høj, for folk er tilsyneladende ret glade for deres dyksave, hvilket jo så igen frister en til at finde pengene.

Det der væsentligst adskiller Metabos maskine fra de andre mærker er, at den er en almindelig rundsav, og tillige en dyksav. Den slags kompromiser har næsten altid en bagside, og der er da også småting ved denne sav der ikke er optimale i forhold til de andre spillere på markedet.

Idet saven ikke har et fast hus som klingen forsvinder op i, men den traditionelle klingebeskyttelse der skydes tilbage når saven kommer i kontakt med materialet, så sviner saven desværre næsten lige så meget som en traditionel rundsav, så man får ikke det samme ud af sin spånsuger, hvis man bruger sådan en.
Tillige gør det, at der ikke er et fast hus, at markeringerne, af hvor klingens for- og bagkant er, sidder på en del af beskyttelsen der hæves sammen med klingen. Det betyder, at markeringernes placering i forhold til materialet man saver i først kan ses når klingen er dykket, og selv her svæver de stadig et par cm over underlaget, hvilket er irriterende, især ved begyndelsen af snittet. Så her bruger jeg altså en tommestok til at indstille mit for- og bagstop på føringsskinnen. Dog gør den ”åbne” klingebeskyttelse at det er nemt at se hvor klingen er kommet til, så det er måske en smagssag om det er en bagdel.

Saven har ingen spaltekniv, hvilket potentielt gør den mere følsom for at blive klemt fast i materialet med heraf følgende problemer. Saven dykker dog den modsatte vej af f.eks. Festools maskine – altså sidder roteringspunktet forrest, og saven dykker derfor ”bagenden” ned i materialet. Ifølge Metabo skulle dette gøre, at fastklemning ikke skulle udgøre det store problem. Jeg har ikke prøvet at klemme klingen endnu, så ved ikke om den udtalelse holder. Kan dog sige, at der er mangen en almindelig rundsav uden spaltekniv, så selvom jeg var opmærksom på at den ikke var der før jeg købte saven, så så jeg det ikke som et problem. Måske er der nogen af de professionelle der ved bedre.

Når man bruger sin føringsskinne første gang, så er den gummistrimmel der indikerer snitlinien, for bred, og den skæres derfor til, første gange man bruger saven og skinnen sammen. På den måde er man sikker på at sav og skinne passer sammen. Festool har her den fordel, at klingens position i forhold til snitkanten kan justeres, så flere save kan deles om den samme skinne. Så vidt jeg kan se, kan Metabos ikke umiddelbart det samme. Så derfor – har man en Festool og vil have en Metabo også (måske som back-up og allround alternativ på job hvor plads er et problem), så skal man altså lade Metaboen lave det første snit på en ny skinne (eller en gammel med ny kant), og derefter indstille Festoolen herefter (der er instruktion hertil på Festools hjemmeside).

Det er det negative jeg har at sige om saven. Det positive er overvældende.

Saven har elektronisk styring, der holder klingehastigheden konstant, hvilket virkeligt kan mærkes. Desuden har den en oerbelastningsindikator, der viser om man presser saven for hårdt. Der skal dog en del til, for med 1200 watt, er den ok kraftig.

Klingebeskyttelsen kan skydes tilbage med et lille håndtag, med udveksling, der sidder lige ved håndtaget, hvilket er meget smidigt, og eliminerer det irriterende element det er, at påbegynde et snit i f.eks. tykkere reglar, hvor man ofte skal presse lidt hårdt, for at få beskyttelsen til at glide væk, hvilket ofte resulterer i en lidt aggressiv start på snittet. Man kan selvfølgelig glide beskyttelsen væk på almindelige rundsav, men man skal have hånden akavet over på den anden side, og lidt for tæt på bevægelige dele til min smag. Det problem har Metabo løst helt fantastisk.

Saven kommer med en 42 tandet multi cut klinge standard, der kan save i alu, plastik, laminat, men som laver fine splintfri snit i træ. Den er dog ikke den hurtigste til grovere arbejde. Hertil findes der varianter, men jeg er svært tilfreds med den medfølgende klinges egenskaber.

Føringsskinnen passer med konkurrenternes.

Herudover har jeg ikke set store forskelle imellem Metabo og f.eks. Festools TS55 - de fungerer simpelthen lige godt.

Jeg gav 3.600,- kr inkl. moms. Her var sav, 1500mm føringsskinne, Metabox (svarende til Festools suststainer – altså opbevaringskasse), hylster til føringsskinne og parallelanslag. Helt subjektivt er min vurdering, at har man kun en billigere rundsav, og påtænker springet til en dyksav, så er Meatbo KSE 55 vario plus vinderen over dem alle. Havde jeg haft en dyr professionel rundsav i forvejen, ville jeg måske have valgt Festool TS55 fordi det er et gennemprøvet produkt og den har finesser, bl.a. den der ekstra splint forhindrings dims jeg ikke kan huske hvad hedder, og som nævnt, har Festool ikke et de små irritationsmomenter der er skrevet om højere oppe.

Men som sagt. Alle dyksave er fede, og forskellene er små - god dykning til jer alle

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har næsten lige købt en Makita dyksav, den kostede 2200 + moms med en 1400 mm føreskinne, systainer, samt stofitui, som kan rumme to  føreskinner.
Jeg købte så yderliger en føreskinne, samt skruetvinger som passer til skinnerne, ja så lige en samler til skinnerne. (mener det var 450 + moms for en extra skinne) (der findes også en 4 meter skinne)
Den har variabel hastighed den kan køre ned på 2000 o/m det har jeg lige brugt til skæring af tynde stålplader

Jeg er yderst tilfreds med saven, den dækker fint mit behov, om så en Festool er bedre, skal jeg lade være usagt

Jeg købte i det lokale XL (Brejnholt Randers), de plejer at være ret skarpe på prisen med Makita

mvh jens
Makitaen er også super fed. Den har 1300 watt, og ved geringssnit har den stop ved 22,5 grader, og kan tillige save i -1 grad. Den er også rimeligt let. En anden ting er at Makitaens byggekvalitet er god, og saven mærkes solid. Så Jens - hvis du har givet 2750,- inkl moms, så er det klart et fint køb.

Den eneste sav jeg synes skiller sig lidt ud byggekvalitetsmæssigt, er DeWalts, der virker lidt skrøbeligere, og landet virker lidt tyndt. Jeg tror faktisk relativt nemt man kan komme til at bøje det, men jeg har kun haft denne sav imellem hænderne én gang, så jeg udtaler mig på et spinkelt grundlag.

Har i øvrigt erfaret at der er et par andre der laver dyksave. Af de kendte kvalitetsværktøjsproducenter er der tale om Hilti. Den har jeg ikke prøvet.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938

Makita'en har antitilt, en anordning der låser saven til føreskinnen, det er rigtig godt ved smigskæring.
Ja 1300 watt er jo ikke prangene meget, men har dog ikke manglet kræfter, skæredybden er jo også kun 56 mm.
Eneste jeg kunne mangle er spaltekniv, men kan der være det på en dyksav? Så kan man vel ikke dykke ned. midt i et stykke træ.

Man kunne jo også vælge denne model her, til sin eksisterende rundsav
http://www.youtube.com/user/HomeRemodelWorkshop#p/u/87/CH5dW-QcgeI

mvh jens

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hilti´s sav er slet ikke på højde med Festools men kraftmæssigt større.

Jeg kan dog godt lide at skinnerne kan bruges på tværs af værktøjet og foretrækker derfor festool.
je_ns:

Festools dyksave har spaltekniv, der er konstrueret på den måde, at den ikke sidder fast bag klingen, men derimod skubbes op i huset bag klingen når man dykker. Når man så har påbegyndt sit snit, så skydes spaltekniven ned i snittet. Det fungerer upåklageligt, men det er som sagt ikke en funktion jeg decideret har savnet når jeg har brugt andre dyksave.

Men som før nævnt - alle dyksave er fede. Jeg skrev blot denne tråd for at folk der, som jeg, synes det med at kunne få en kombi dyk- og rundsav var smart, ikke skulle være bange for at kaste sig ud i Metaboen.

Jeg har lige den tilføjelse til Metabo, at brugsanvisningen til Metabo saven ikke var specielt grundig. Den berører kun det faktum at saven kan bruges sammen med en føringsskinne, som dyksav, ganske overfladisk. En ting som at snitkanten er for bred på føringsskinnen, og skæres til ved første snit, tror jeg ikke alle GDSer er klar over, og et lille notits om dette synes jeg ville have været på sin plads. Specielt da det første snit man laver første gang først skal ske efter at man har justeret saven til at passe med skinnen (der er lidt "slør" i saven når man sætter den på føringsskinnen første gang, hvilket man justerer med to fingerskruer), og desuden at det første snit helst skal være i hele skinnen længde.

Jeg er lige begyndt at bygge tagspær til mit nye værksted, og når taghældningen, som min, er 1:2, så er der nogen lidt trælse lange snit, på mere end 45 grader, der skal laves i spærtræet. Hold da op en fornøjelse der er at have denne sav til opgaven. Ikke nok med at jeg kunne lave smukke snit, men ved at lægge spærtræet ved siden af hinanden, kunne jeg med føringsskinnen få overstået nogle stykker på én gang.
Desuden har jeg "tegnet" spæret på fundamentet (som er stedet jeg bygger mine spær) ved hjælp af kridtsnor og blyant, så flere at snittene kan jeg lave ved blot at lægge spærtræet i denne skabelon, og så gå rundt med føringsskinne og sav, og placere skinnen efter stregerne. Så lige en sømpistol - og vupti - et stk spær på ca 40 minutter.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
@TheJokes: Herlig post !! det er rart med nogle konstruktive posts/anmeldelser :-)

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Lige en tilføjelse.

Selvom jeg elsker dyksave, så skal det siges, at jeg har været, og fortsat er, utroligt godt tilfreds med min gamle rundsav, hvor jeg lavede min egen føringsskinne.

Jeg tog bagbeklædningen fra et IKEA skab, og på den limede jeg en liste ef krydsfiner (eller faktisk en gammel støbeplade jeg havde). Man kan se en amerikansk anvisning her:

http://wayneofthewoods.com/circular...e.html

Jeg kompletterede min hjemmelavede skinne ved at skære yderligere 5mm af kanten på min føringsskinne, og erstatte denne med Festools skæreliste, og kliste  Festools beskyttelsesunderlag på undersiden af min hjemmelavede skinne. Jeg gav vist ca 300 kr, og har nok til at lave 3 skinner af forskellig længde. Tingene købte jeg i Carl-ras:

http://www.carl-ras.dk/e-shop/el-va...erlag/

Da min gamle rundsav kunne save 68 mm dybe snit, og den plade jeg brugte til "skinnen" kun blev ca 6 mm tyk med skinne plus beskyttelsesunderlag, så får jeg faktisk en god portion mere dybde med den hjemmelavede version, end med min Metabo, der ligesom Festools 55 model, kun kan save til 55 mm dybde minus tykkelsen på føringsskinnen, hvilket er ca 50 mm. Jeg vinder altså ca 12 mm.
En anden fordel er, at man på "bagsiden" af den liste man bruger som land, kan lave plads til, at man kan få fat i "skinne", og holde den på plads med hånden, uden at hånden kommer i vejen for saven.

Jeg bruger stadig det hjemmelavede setup, når jeg skal lave lange tværsnit i reglar fra det lokale hjemmesavværk, hvor tykkelsen godt kan konne op på 55 mm, selvom man har bestilt 2 tommer.

Så med mindre man virkeligt tit arbejder i pladematerialer, og har brug for at kunne lave smigsnit med den samme skinne, som man laver lige snit med, så synes jeg at en god gammel rundsav med en 40-60 tænders klinge og så den hjemmelavede skinne, giver helt fantastisk fine snit - og de er fuldt på højde med en dyksavs, hvis man sætter en rigtig snitkant på skinnen.
Er det kun til nogle ganske få snit man skal bruge skinnen til fine snit, så er en gang malertape på snitlinien meget effektivt.

Når jeg konner i nærheden af mit kamera, så skal jeg nok tage et billede af såvel snit som skinne.


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938

Tak for tippet med den hjemmelavede skinne, jeg har godt nok set tricket før, men din idé med Festools gummilæbe er jo nærmest genial :-).

Jeg er godt nok den glade indehaver af en Festool dyksav + diverse skinner, men jeg har da overvejet af lave en skinne til min gamle makita rundsav. Så har man jo en sav til alt det grove, som f.eks. at save eternit og den slags


Med venlig hilsen

Anders

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også