Vand i batteri

Hej Mit batteri var afladet, pga. af lidt utæt båd og en dermed meget aktiv pumpe. Jeg opdagede det først da båden var godt nede i vandet - og batteriet var helt under vand. Batteriet har nu meget svært ved at lade op (kun 1/5 af hvad det plejer), så jeg mistænker at syren enten er forsvundet eller at der er kommet saltvand ind i batteriet. Kan batteriet reddes? Eller står det til et nyt? Tak for hjælpen /Laust
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må kunne se om det er fuld af vand.. Men hvis det har været helt under saltvand er det jo kortsluttet og sikkert faldet sammen..
Hvis batteriet ikke er så dyrt så køb et nyt.. Ellers skal du have målt syrestyrken og evt nyt syre/vand på.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det optimale er jo at tømme batteriet for væske, og så påfylde frisk syre.

Eller tømme det overskydende af, og så en gang kraftig langtidsladning, men første forslag er så absolut det mest korekte, og helt sikkert det bedste.

Hvis det er et dyrt marinebatteri, skal du vælge ny syre.
Er det et fra Thansen/harald nyborg/jem&fix ol. så ville jeg nok bare kassere det og købe et andet, hvis ikke metode "2" virker....

mvh jens

Edit
aarh Grandoldman, svare du mens jeg sidder og roder med tasterne
Heldigvis er vi vist ikke helt uenige!
je__ns vi kan bare det der. 

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tak for det - det bliver nok et nyt batteri så. Det er en simpel damjolle og et batteri fra netop Thansen, så de 700 kr må det være. Og så bare sørge for at holde det opladet...

Tak for hjælpen! Og sikke hurtigt det gik...

God weekend.

/Laust
Hvis det er et dyrt marine batteri kommer der ikke vand ind... Uanset hvad så køb nogle nye. Det kommer ikke til at fungere optimalt. Jeg har læst på excides hjemmeside at der ikke kan hældes syre på et batteri igen... Jeg kan dog ikke umiddelbart forstå hvorfor det skulle forholde sig sådan.

mvh Nikolaj

Tak for hjælpen.

Jeg har nu købt nyt batteri, som virker fint. Nu strejker pumpen dog, eller flyderen, jeg satser på at det bare er sikringen der skal skiftes...

Gamle både er åbenbart bare tidsslugere...

/Laust
Skrevet af njensen på 12 jul 2010 14:22
det vil jeg gerne tilslutte mig...

mvh Nikolaj

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis