Etablering af jordvarme i 70'er parcelhus

Ifbm et ny-indkøbt parcelhus fra slut 70'erne, som har el-varme, vil jeg gerne gå over til at benytte jordvarme. Huset skal generelt moderniseres og i den forbindelse vil jeg indlægge dagens standard isolering på loft og gulv samt isolere ydervæggene indefra. I forbindelse med isoleringen af gulvet vil jeg så få lagt vandbåren gulvvarme ind, således at det er klar til når jordvarmen er etableret. Og så kommer jeg til mig spørgsmål ;-) Jeg påtænker selv at grave ud i haven og lægge slangerne til jordvarmen med en vvs'er på sidelinien for at tjekke inden det bliver lukket til igen. Kan jeg uden yderligere problemer grave disse slanger ned, ½-1 år inden varmepumpe mm kommer op? Det jeg helt konkret påtænker er at tage projektet i 2, eller flere, tempi, for at sprede udgiften lidt. Hvis man selv graver slanger ned, hvad skal man så regne med at jordvarme anlægget vil stå en i (ekskl gulvvarme)? /Dinovo
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt lægge dem ned på forhånd - men prisen for slangerne og deres nedgravning er ikke den store post på et jordvarmeprojekt - varmepumpen og ekspertisen til dens tilkobling og indregulering er det der koster max.

Som regel tager det max et par dage for en mand med en kædegraver at få slangerne i jorden så hvis du har et helt hus at renovere på ville jeg hellere bruge tiden der end at grave rør ned til noget du først skal bruge om et par år - iøvrigt skal mængden af slangen beregnes så det er dimensioneret til varmepumpen og de udvikler sig med rivende hast - så hvem ved hvor meget slange man har brug for at have i jorden til den tid?...

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ja okay - var ikke lige obs på at der selvfølgelig sker udvikling på området hele tiden. Min tanke gik primært på at grave kablerne ned i haven, og derefter kunne man anlægge haven så småt, som det er nu, er en enhver indsats, udover at slå græs, spildt ;-) men det er jo nok bare sådan det må være

Tak for svar
Velbekomme.

Noget andet er så at der er stor forskel fra de forskellige leverandører på metoden hvormed slangerne kommer i jorden - ved førnævnte måde med kædegraver er resultatet meget skånsomt - hvorimod der også findes firmaer der har den store gravemaskine på bælter med rundt. De fleste seriøse leverandører af jordvarmesystemerne er meget opmærksomme på at folk ikke lige har lyst til at smide 50K eller mere efter en anlægsgartner når de har været der for at gøre deres så de bliver hele tiden mere dygtige - bla. eksperimenteres der i øjeblikket meget med punktnedgravning så man næsten ikke har brug for at grave de mange meter slange ned.

http://ing.dk/artikel/99853-robot-paa-larvefoedder-borer-jordvarme-skraat-ned-under-haven


/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Meget spændende - tak for tippet også

De vil dog få svært ved at komme ind i min have med en ordentlig gravemaskine, så det er den manuelle metode der
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis