Evinrude 100 problem

Jeg har lige købt en 17 fods speedbåd men en ældre 100 heste evinrude påhængsmoter, det først jeg gjorde var at skifte empeller pumpen, og tændrør. det skal siges at motoren lyder fint på land, men problemet er når den kommer i vand så sker der ingenting, den vil overhovedt ikke op i omdr slet ikke...

den køre på alle cylinder
den gnister fint
Compression testen var også ok

På forhånden tak for hjælpen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
har du kørt den uden vand på land så er det impellan der er gået
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Det er ikke nok at se den kan gnistre "fint"på tændrøret.
Der skal etableres et gnistgab, fra tændkabler til stell, der skal den kunne trække min 20 mm gnist, med afmonterede tændrør og starter om.
(du må ikke turne motoren med afmonterede tændhætte, der skal være et gnistgab, ellers risikere du at smadre tændingen, gnisten vil så springe vilkårligt, og er det inde i elektroniken, er det ikke godt)

Kaburator problemer kan det også skyldes.
Fejljusteret tænding.
Forkerte/defekte tændrør.
Forkert propel (for stor stigning)

Ja mulighederne er mange, og er der kombinationer, af fler ting, kan det være drilsk.

Nye tændrør, og frisk benzin (hvis det har overvintret i tanken) vil jeg prøve som første forsøg.
mvh jens
Godmorgen til alle

Til renek
jeg har ikke kørt den uden vand på land, men da det var en ny brugt båd jeg har købt var det først jeg skiftet impeller pumpen.

Til je-ns
Ja mulighederne er mange, og er der kombinationer, af fler ting, kan det være drilsk. DET KAN DU KUN HAVE RET I.

Jeg har sat nye tændrør i, og de er købt ved skjern bådene så jeg formoder, at de er de rigtige, de havde også det samme nummer som de gamle. benzinen er ny.

Det du skriver her kan du ikke uddybe det lidt da jeg ikke helt forstår det...håber det er ok

Der skal etableres et gnistgab, fra tændkabler til stell, der skal den kunne trække min 20 mm gnist, med afmonterede tændrør og starter om.
(du må ikke turne motoren med afmonterede tændhætte, der skal være et gnistgab, ellers risikere du at smadre tændingen, gnisten vil så springe vilkårligt, og er det inde i elektroniken, er det ikke godt)

Kaburator problemer hvad kunne det være, man kan jo ikke juster mængden af brændstof eller luften, eller kan man??

Fejljusteret tænding. ja det kunne være en mulighed, de to tændrør til venstre ( når man står bag ved motoren) er også lidt mere våde end de to andre.

mange tak for alle svar

Virker choker og lader du den blive varm nok inden du giver gas??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Normalt bruger man et "fixtur" hvor man sætter alle tændrørshættene på, der er så et "gnistgab" så man kan se om gnisten kan springe eks 20 mm, "fixturet" er forbunden til stell.

Ideen med at måle gnistgab, er at kontrolere der er spænding nok på. (som jeg husker det, kræver det 1000volt pr mm luftgab, at frembringe en gnist)
Når der skal laves en gnist, på tændrøret, der er under tryk, og høje temperature, krævet det en meget højere spænding, at lave en gnist, end i fri atmosfærisk luft.

Er du sikker på din propel passer i stigning?
Lav evt en kompresionstest, den skal jo også være i orden.

mvh jens
Umiddelbart lyder det som om, den får for meget luft når den får gas.. ?? altså ikke noget at leve af..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

til Je-ns

jeg har lavet en compression´s test og den viste 2 stk 6.5--- 1 stk 6---1 stk 5

og det vudere jeg ikke at være noget problem,,, der er du måske af en anden overbevisning ??
det du skriver med gnisten, vil jeg prøve, men det er jo ikke noget jeg selv kan gøre, og jeg har lidt problemer med at få den kørt til mekaniker, da jeg ikke har plader på min trailer...jeg vil også gerne forsøge selv at gøre noget...

men som sagt den starter godt, men gnisten kan jo ændre sig ved, at den kommer under pres...

til Grandoldman

jeg forstår hvad du skriver, men jeg er lidt usikker på hvordan man juster det på denne ældre V4....
Det er jeg også.. Men hvis den starter fint kan det jo være at gnisten er som den skal være.
Jeg kan huske fra min tid med to-takt knallert.. hvis ikke den fik benzin nok når man gav gas og ville sætte i gang kom der sådan en hul lyd og motoren trak slet ikke.. og hold man gas på så gik den ud..
Hvis man slap gassen kørte den fint i tomgang.
Løsningen på en knallert var mere benzin.. altså større dysse..
Nu har du ikke skiftet dysse, men de kan være stoppet. Altså møg i systemet.. Der er også nogle modeller der er har accelerationspumpe på som giver et strint benzin når man gasser op.
Evt. kan du fornemme det hvis det er en gammeldags choker der lukker for luften.. hvis du giver lidt eller meget choker, vil den så bedre tage gas.. så er det jo for lidt benzin.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis