Mærkevaretyrani og/eller dumme forbrugere ?

Halløjsa,

Endnu engang er jeg blevet overbevist om, at når man køber et eller andet fancy mærke, indenfor hårde hvidevarer, er høj pris bestemt ikke lig med kvalitet.

I vores hus er der et dejligt køkken med en indbygningsovn fra SMEG. Den ser da pæn ud, med rustfri front osv.
Men det er der jo så mange der gør.

Altså flot italiensk design... på lågen. Og det var så det

Så snart man hiver ovnen ud, for at reparere en sammenbrændt ovnvælger, viser det sig, at alt hvad der sidder bag lågen er præcis den samme (ringe) kvalitet som andre ovne jeg har rodet med. Ingen speciel kvalitet her... men dele fra  Kina og Tyskland i en stor pærevælling.

Så er det jo fantastisk, at sådan en ovn kan sælges for ca. 6-7000 Kr. hvor noget tilsvarende i et "billigt" mærke kan fås for 2-3000 Kr. med nøjagtig samme funktionalitet.

Jeg klarede selv reparationen for 408 Kr., men en installatør skulle have godt 2000 Kr. for at udføre dette.
Skulle det ske, at ovnen på et tidspunkt skal udskiftes, ja så kommer der nok en BEKO til 2500 Kr. ind i "hullet" efterfølgende.
Der er nemlig ikke noget, bortset fra en italiensk designet front, der kvalitetsmæssigt adskiller disse produkter.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kender du ikke historien om Kejserens nye Klæder??

Der er også noget, der hedder signalværdi!!

Jeg tror vi er meget enige om, at der findes mange naive, til det dumme grænsende, forbrugere.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jo da... og Kejseren lever i bedste velgående.

Nu har jeg heldigvis kun indirekte købt ovnen.
Den sad i køkkenet da jeg købte huset for 3 år siden.

Det var faktisk først, da der var et familiemedlem der fortalte mig det, at jeg blev klar over, at der var tale om en dyr "kvalitetsovn"

Det kunne jeg jo så ikke rigtigt forstå dengang... den bager nemligt lige så ujævnt som så mange andre blikkasser med varmelegeme og blæser

Jeg er ikke imponeret... og der er helt bestemt ikke SMEG for skillingen, når man køber dette mærke... men endnu engang er det lykkedes nogle smarte reklame- og marketingsfyre, at narre nogle naive forbrugere... sørgeligt!


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

grunden til at jeg ofte køber ting der har et "kendt" mærke, er at det er nemmere for mig som lægmand at søge efter reservedele.

Jeg kan godt se på nogle ting fra f.eks onkel harald, at de ligner mærkevarer relativt meget - og ved siden af hinanden, ligner det næsten 100% (nogle ting - ikke det hele)

Men hvis jeg skal bruge en reservedel til en maskine, er den noget nemmere at finde til en bosch end wasco.
(Wasco er bare et eksemlpel - ved ikke hvor svært det er til netop dette mærke)

Selvom de billige er produceret i samme antal / hvis ikke mere \ end de dyre, hedder de jo så meget forskelligt, at det er til at blive rundtforvirret af :-)

En maskine af et anerkendt mærke, vil ofte også komme med længere garanti (3-5 år) vs. onkel haralds 2 års reklamationsret med et halvt års formodningsret..

-Ved autoreservedele er det noget helt andet - der ligner det, men er absolut ringere, hvis man køber fra onkel hansen... - ikke alting, men mange ting :-)

...eller det er måske bare mig der er galt på den? :-)

/cs

det er rigtig nok at onkel harel eller onkel thansen.
at de har dålige kvalitets ting og sager fra fjernøsten.
men aligevel ligger har de mange gode vare.!

men jeg har købt en vådsliber fra scantool den røde med hvid sten i
fra onkel harel.
til knivslibning den har fast plads i køkken skabet.
og kommer frem når den skal bruges og den er god.
HÆ HÆ ! Ham jeg købte Solusen af var faktisk Industridesigner, og det er sådan nogle ellers søde og rare menesker der sidder og finder på hvordan et billigt varemærke kan fremstå som det eneste rigtige kvalitets mærke. Tænk sig at der er menesker der lever af at nare alle vi andre "Får" i flokken, Bæææææh
Annonce
Skrevet af jbr på 10 jul 2010 07:37
Skrevet af jbr på 10 jul 2010 07:37
@ csteinod: Jo, det kan da godt være, at det virker forholdsvis nemmere, at finde reservedele til visse "opreklamerede" mærker... situationen er bare, at i både disse mærker og andre "billigere" mærker, sidder der ofte de samme reservedele, fra samme fabrikant. Så mange gange er det bare et spørgsmål om, at splitte maskinen ad, aflæse part. nr. på det der er i stykker og så efterfølgende søge efter dette, konta at søge efter mærke/modelnummer.

Nu nævner du Bosch... som er det samme som Siemens... umiddelbart et kendt mærke, som af mange anses som god kvalitet... noget der holder, osv.

Men historien herunder om min tidligere vaskemaskine, og tests udført af TÆNK kunne godt antyde noget andet.
Skal iøvrigt lige sige, at der var 2 års garanti på Siemens maskinen herunder, ikke noget med forlænget, hverken det ene eller det andet. Så det med længere garanti på "opreklamerede" produkter, kan jeg ikke umiddelbart genkende. Tværtimod er det ved f.eks. biler faktisk omvendt:
KIA, 7 år eller 150.000 KM
Hyundai, 5 år uanset antal KM
Skoda, 4 år og 100.000 KM
Herefter kommer de såkaldte kvalitetsmærker, fra f.eks. Tyskland, flere med sølle 24 måneders reklamationsret, med mindre man vil betale et eller andet beløb for tilkøb af garanti... men det er jo ikke garanti, det er forsikring, og det er noget helt andet.
Disse "kendte" mærker kan åbenbart ikke stå inde for deres produkter i mere end 2 år...sørgeligt.
Jeg lavede også lige et lille regnestykke på "kendte mærker" vs "ukendte" indenfor vaskemaskiner jeg har haft:
 http://www.lav-det-selv.dk/Forum/af.../afv/topic

@ Håndværkeren... ja, Henrik er en flinker fyr, men skindet bedrager åbenbart, hva ´?

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Nu synes jeg ktm strammer den lidt, der er rigtigt mange mennesker, som ikke har ret meget teknisk indsigt uden at være dumme.
Ligesom nogen af os står af på elektronik, nogen må man jo stole på, her i livet. Jeg abonnerer på tænk, men det hjælper jo ikke til at se, hvad ting er lavet af, eller hvor dimserne er lavet. Den lille erhvervsdrivende, som man kendte, og som vidste, hvad han handlede med, har vi jo selv kasseret.
Hvad angår hvidevarer, så har vi Miele , som vi, gennem mere end 35 år, aldrig har haft nogen bøvl med. Maskinerne er fornyet hvert ca. 12 år. Aldrig haft brug for reparation, og fruen siger de vasker bedre, ihvertfald i forhold til den Bosch vi på et tidspunkt havde i sommerhuset.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ligemeget hvilken butik du sætter dine fødder i, vil de påstå at det kun er kvalitetsvarer.. Men det er faktisk blevet meget svært at finde ud af om det er eller ej..
SMEG er noget billig l... det er på ingen måde et kvalitetsmærke.. Det er et salgsnavn som importøren i Herning har "opfundet" produktet er på linie med Wasco, Beko, Hoover, Euromatic osv osv..

Så det bedste man kan gøre er at kigge grindigt på tingene og få en fornemmelse for kvaliteten, der er trods alt forskel på at åbne en ovnlåge på en SMEG og på en Siemens..

Hvad angå vaskemaskiner, så kig efter vægten.. De billige og mindre holdbare vejer typiske en del mindre end kvali maskinerne..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Naarrhh, Lynæs, nu fremmer bombastiske indlæg jo diskussionslysten!!

Meeenn, noget er der om snakken. På et tidspunkt for år tilbage, var Vølund ensbetydende med kvalivare og vi røg på galejen og købte en Vølund Vaskemaskine og droppede vor gode AEG Lavamat, som havde fået lidt kvababbelse. Det var en fejltagelselse, viste det sig kort efter. Det var et billigt Juguslavisk produceret skrammelprodukt, som Vøund lagde navn til, som hurtigt opgav ånden.

Jeg vil da ikke afvise at visse modevaremærker er af ordentlig kvalitet, meeen jeg tror også meget bestemt på, at man undertíden er en kende til grin for sine egne penge.

Hvis man køber den selvsamme vare til sine baby i Babysam frem for hos Harald Nyborg, tror jeg ikke den er bedre hos BabuSam!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej alle.

Mærke vare tyrani.

Nå vi snakker om mærkevarer som  f.eks. fjensyn er alle komponenter vel lavet på den samme fabrik, så et Sony sammenlignet med B & O eller Phillips er vel i bund og grund de samme komponenter i dem alle, eller er det en helt forkert antagelse?

M.vh. maskinsnedker

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis