Montering af betonstolper i jord...

Jeg skal til at erstatte et 30 meter gammelt hegn med et nyt.
Hegnet er 160 cm i højden og ikke placeret hvor det bliver udsat for vindstød af stormstyrke.

Jeg har valgt at købe betonstolper på 13x13 cm og leverandøren skriver at der skal bores et Ø20 80 cm dybt hul og fyldes med 15 cm jordfugtig beton. Herefter skal stolperne i og der skal fyldes op med beton rund om dem.

Der går 30 liter beton pr. stolpe til den løsning og jeg synes det er lidt overkill at fylde min have op med 400 liter beton rundt om 16 stolper.
Jeg har jo ikke en kinamands chance for at fjerne det om 20-30 år hvis jeg lyster.

Jeg har fået nogle længere stolper så jeg overvejer i stedet kun at støbe endestolperne og placere resten af stolperne i 90 cm uden at bruge beton.

Men vil sådan en løsning give problemer, kan jeg evt. risikere at de 85 kg stolper vil synke dybere i jorden?

Skal jeg evt. bruge noget grus eller er der en helt tredje løsning jeg ikke er klar over.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du sætter den i 90 cm dybde, skulle det ikke give problemer, hvis du bore hullet med et jordbor, og fylder op med sand, vil jeg mene det er ganske udmærket.
Men rigtig god ide, at støbe hjørnestolperne.

mvh jens
Alternativ til at fylde sand omkring kunne være knust beton, det har stadig evnen til at binde sammen og kan stampes meget hårdt om stolben.

mvh

Kenneth Oxholm
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis