Erfaring med luftforvarmning til Genveks anlæg

Hej

Jeg går og roder lidt med, at lave et forvarmningssystem til mit genveksanlæg. Fra forskellige forums på nettet har jeg bestemt mig for, at lave et vædskebaseret system med en varmeflade på indsugningsluften til ventilationsanlægget (Nilan 300). Mit problem består i, at jeg ikke umiddelbart kan finde nogle erfaringstal for hvad man kan forvente sig af et sådant anlæg (hvor meget køl kan man forvente om sommeren og hvor stor opvarmning om vinteren)?. Er der nogen der kan hjælpe med dette?

Brian
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der slet ikke nogen der har erfaringer med dette??
Jeg går selv og lurer på hvordan jeg kan indbygge en form for genvinding af varmen om vinteren, og evt køle/affugte funktion om sommeren.

Hvis du laver noget med køling, pas på med det med fugten i luften, så der ikke kommer svamp, bakterier og andet usundt i dit system ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Brian,
Professionelle varmeflader til ventillationsanlæg er temmelig effektive, men hvor skal varmen komme fra (om vinteren) ?
Jeg formoder, at du er ude efter et system, som ikke tapper din olietank, eller hvad du måtte have af centralt varmesystem.

Her i huset ligger en delstreng af indsuget på loftet. Det giver en (lille) genvinding af den varme, som forlader huset via loftet. Om sommeren er loftet temmeligt varmt og bidrager helt sikkert godt til opvarmning af brugsvandet.

Undgå nedkøling med mindre du kan fjerne fugten! Du ødelægger indeklimaet og dit hus! Det du vil have er jo et A/C-anlæg....

Jeg er ikke sikker på, at jeg helt er med på, hvad det er du vil lave.
Som jeg læser det vil du forvarme indblæsningsluften inden den kommer ind i Genvex'en. Det kan ikke betale sig, da du bare medsætter virkningsgraden på dit anlæg, idet udblæsningsluften bliver varmere. Netop det en Genvex skal forhindre den i at blive.
Hvis du derimod vil varme luften efter den har været gennem genindvindingen er der mere formål i sagen.Her skal du købe en hedeflade, som du kan få hos Nilan. Original del der passer i dit anlæg. Så skal varmen blot, som skrevet ovenfor, hentes fra dit centralvarmeanlæg, men mindre du har en smutvej, hvor du kan samle de billige kalorier op. Hvis du har en varmepumpe og et radiatorsystem kan det være lønsomt, da du kan opnå en lavere temperatur på vandet, og dermed en forbedret COP på din VP.

Ellers er vi ovre i, at du kan genvinde yderligere varme fra udblæsningsluften ved at bruge den relativt varme udblæsningsluft -efter genvex'en- i en lille varmepumpe, som så tilfører varmen til indblæsningsluften efter genvex'en. Dette er en dyr løsning, både i investering og løbende strømforbrug.

Hvis det er billig køling du jagter, så kan du lægge noget jordslange, som du cirkulerer vand igennem og bruger det i hedefladen i indblæsningsluften. Som ovenfor omtalt, så skal du passe på med fugt, skimmel og andet fandensskab i den forbindelse. Af samme grund vil jeg fraråde løsningen med at grave 3*30 meter rør ned og trække indsugningskluften gennem dem. Det forvarmer om vinteren og køler om sommeren, i sidstnævnte tilfælde også med afsætning af kondens i rørene til følge, og så er der igen svamp, skimmel og fandensskab løs i Laksegade.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej

Tak for svarene.

Jeg kan se, at jeg ikke har været helt klar i spyttet angående hvad det er for et system jeg har overvejet.

Systemet er et vædskebaseret jordvarmesystem som beskrevet nedenfor.

Køling af indblæsningsluft via væskebåren jordkreds
Dette system er blevet meget populært indenfor de sidste 2-3 år. Væsken i jordslangen køler indblæsningsluften via en væske/luft-veksler.

Der benyttes en slangelængde, som er den halve størrelse af ventilationsflowet. Dvs. er ventilation 200 m3/h, benyttes normalt en slangelængde på ca. 100 meter. Slangen nedgraves typisk i en dybde på 1,5 meter (ø 32 mm slange)

Fordelen ved dette system fremfor jordrøret er elimineringen af risikoen for bakterier i indblæsningsluften, samt at det er meget simpelt at nedgrave jordslangen.

Systemet er dog lidt mere komplekst med varmeveksler, cirkulationspumpe og styring. Elforbruget til cirkulationspumpen kan holdes meget lavt, idet systemet kun bør køre, når der er et reelt behov for køling eller forvarmning (styring sørger for det).

For et system til enfamiliehuse ligger elforbruget typisk på 10-20 kWh om året. Varmeveksleren vælges så stor, at tryktabet - og dermed ekstra elforbrug til ventilatorerne - er meget begrænset, typisk omkring 10 Pa.

Kilde: http://www.rockwool.dk/r%C3%A5d+og+vejledning/lavenergiguiden/nybyg/anvisninger/k%C3%B8ling

Jeg kan bare ikke skaffe nogle data eller erfaringer fra sådanne anlæg, hvorfor jeg rejste spørgsmålet herinde.

Brian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis