Materiale til negativ form?

Jeg har en buste i glasfiber som der skal lave en negativ form af, og jeg skal derfor bruge en eller anden slags formmateriale. Jeg har tidligere prøvet både alginate, naturlatex og gibsgaze uden stor succes.

Alginate: dyrt, besværligt (flydende), kræver man arbejder hurtigt.

Naturlatex: har ringe erfaring må jeg indrømme, men det lugter slemt og den endelig form bliver ikke stiv hvilket gør det lidt formålsløst.

Gibsgaze: har ok succes med dette, men det tager lang tid og aftrykket er ikke optimalt.

Hvad er er godt løsning? Kan man lave formen i en eller anden form for gips?

Mv.
Jacob
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og du har ikke tænkt på at kombinere gips og gipsgaze. Dit problem med latex skyldes nok at du ikke har lave det tykt nok, alt efter størelsen en büsten 10 cm. høj, skal du regne med en latex tykkelse på mindst 10 mm. Men du kan kombinere latex og gipsgaze altså først latex og så gipsgazen oven på. Hvis det er en meget stor büste skal du nok regne med at bruge noget som afstivning der kan du bruge noget tykt karton som du lægger et stykke "vitavrap" udenom så det ikke opløses af vandet i gipsgazen. Kartonnen skal skæres i facon og stå lodret på formen så den afstives mest muligt.

V.h.  Håndværkeren
Hmm.. at kombinere latex først pga. det bedre aftryk og så derefter bruge gipsgaze for at understøtte var ikke en tosset ide, men jeg vil dog helst undgå at arbejde med latax pga. lugten. Kender du noget til materialet Krealit Super?

(Busten er i 1:1 størrelse, så den er halvstor).
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Så slem er lugten da heller ikke, det er kun ediekesyrer, så åben bare et vindue eller to og tag et åndedrætsværn på.
Og nej jeg kender ikke det omtalte produkt
Hva f. er en buste :-)

Jeg har lavet en del epoxyforme. Har også prøvet 2 komponent silikone og har lavet balloner af latex - det sidste uden held.
Til silikone har jeg købt noget tilsætningsstof som bestemmer hvor hård den bliver. Man kan købe små drikke flasker til børn af silikone, så det kan godt blive hårdt som plastik. Jeg fik bare 1000vis af små luftlommer i silikonen, heldigvis ikke på overfladen. Det var en ret tyk masse.

Mvh Adam
Man kan også bruge Balsatræ. Det er let, nemt at bearbejde, men skal dog til sidst lakeres inden brug af epoxy el. polyester.
Kewin

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvad med at sprøjte lidt kontaktlim på din buste og få husholdningsfilm, eller noget andet til at sidde fast, så kan du lave formen at papirstrimler og hvid lim. Det kan godt blive meget stift.

Mvh Adam
Se det går nok ikke for büsten skulle nok gerne kunne bruges igen og efter en gang kontaktlim er den helt sikkert afgået ved døden. En büste er som regel støbt i gips eller hvis det er en af de rigtigt dyre er den støbt af bronce. Begge former har en mere eller mindre porøs overflade, hvor limen ikke vil være til at trække af igen men skal fjernes mekanisk.
Men ideen med avispapir er slet ikke så dum aligevel, det skal dog være papmache, et matriale vor dages ungdom ikke kender til  Men som er yderst enkelt at lave selv, for det er en spand tapetklister hvori man tilsætter iturevet avispapir til det bliver en fed grødet masse. Det er meget taknemligt at arbejde med og kan blive meget holdbart hvis det larkeres med fernis eller lak når det er tørret helt op. Og vel næsten bedst af alt, det er meget billigt at at anskaffe.
Hej alle, og tak for en masse gode forslag!

Håndværkeren: jeg erinderede at naturlatex var værre end ediekesyrer, så måske jeg alligevel kan give det et forsøg.

DLG: en buste (min er dog ikke lige den kære ceasar). Hvad er en epoxyform? (Måske jeg kender det under en anden betegnelse.)

kewinlund: Balsatræ har jeg aldrig hørt om, men det er vist lidt svært at skaffe i større mængder. Måske også dyrt (?).

DLG/Håndværkere: kontaktlim og husholdningsfilm bliver vist døden for min buste så det holder jeg mig langt væk fra. Papmache var en interessant idé, men bliver nøjagtigheden ikke meget lille? Mindre end med gipsgaze? Og jeg kunne forestille mig, at det var svært at få af efterfølgende, men måske det bare er en fiks idé.
Balsertræ kan du få i stor mængder, det hedder bare noget andet nemlig Albachi det er det samme dog er den lidt mere robust til afstivning.

Hvis du vælger at lægge en tynd latex først på Büsten og så beklæder den med Papmache vil du kunne lægge et ret tykt lag på og få en fin form / Plug ud af det. Papmache i våd form er nærmest géleagtig og meget let at forme.
Interessant interessant, mange ting der skal prøves - takker
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også