Materiale til negativ form?

Jeg har en buste i glasfiber som der skal lave en negativ form af, og jeg skal derfor bruge en eller anden slags formmateriale. Jeg har tidligere prøvet både alginate, naturlatex og gibsgaze uden stor succes.

Alginate: dyrt, besværligt (flydende), kræver man arbejder hurtigt.

Naturlatex: har ringe erfaring må jeg indrømme, men det lugter slemt og den endelig form bliver ikke stiv hvilket gør det lidt formålsløst.

Gibsgaze: har ok succes med dette, men det tager lang tid og aftrykket er ikke optimalt.

Hvad er er godt løsning? Kan man lave formen i en eller anden form for gips?

Mv.
Jacob
Jeg har en buste i glasfiber som der skal lave en... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Balsatræ kan du få i de fleste modelfly forretninger. Masonitplade er måske bedre og kan findes i storskralderum:-) - til at lave en kasse af rundt om formen. Abachi er lidt dyrere men mere ensartet i trææet - ikke så mange langsgående fibre som balsa.

Epoxy form - jeg ved ikke hvad man ellers kan kalde det - harpiks? Det er 2 komponent, flydende, skal forstærkes med glasfiber og bliver hård som sten. Ligner polyester, bare meget stærkere. Man kan nok ikke få epoxyformen af igen af det du er i gang med. Det ville være ligesom at prøve at trække en bolt ud af en møtrik, hvis du har mange "negative vinkler".

Jeg har kontaktlim i spray og kommer næsten et usynligt lag på. Kan fjernes med fortynder med duer nok ikke til gips.

Jeg har leget med modelfly en del, så du kan kige her:
www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=279296

Manden laver gipsforme, men pluggen skal lakeres og vokses først.

Flemming Leths håndnværker pige har lavet et aftryk af gips stuk en gang, men kan ikke huske hvordan.

Mvh Adam
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også