Sporplader i gavlen

Jeg skal have sat nye sporplader i gavlen på mit hus. Trekanten er 3 meter i højden, så jeg har ledt efter sporplader i den højde, men uden held. Det lokale byggemarked mener ligefrem at det ikke kan skaffes.

Standardmålene er 12x1220x2440, og hvis jeg må klare mig med det kommer der så en vandret samling som skal have vandnæse. Men det er jo ikke lige så pænt. Findes sporplader på 12x1220x3000?

Hilsner
Thomas Ma
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næh det gør der faktisk ikke, de bliver kun fremstillet i standart målet. Så vil du ikke have en "næse" så må du bruge brædder i stedet for

V.h.  Håndværkeren

Hvis du nu kører på med fuld længde fra bunden, så taler vi om en lille trekant med en grundlinie på 56 cm, der skal sættes ind i toppen, når du bruger "244" standardplader.

Så højt oppe i spidsen kommer der næppe meget slagregn ind, hvis der bare er et almindeligt fornuftigt udhæng på taget, så der kunne man nok tage den meget begrænsede chance der er ved ikke at lave en næse på.

Men selvom man lægger en lille aluskinne ind deroppe mellem pladerne, syner det næppe heller af meget set nedefra. Ihvertfald af lanngt mindre end hvis du begynder fra toppen og laver en vandnæse på tværs 60 cm fra bunden.

Forlæng pladerne ved at skære dem sammen med et 45 graders snit nedad, og sørg for lim og underlag i samlingen, så skal det nok holde.

Plejer jeg selv at lave sådan.
Tak for svarene. Æv.
Skrevet af Koludabyg på 07 jul 2010 21:23
Forlæng pladerne ved at skære dem sammen med et 45 graders snit nedad, og sørg for lim og underlag i samlingen, så skal det nok holde.

Plejer jeg selv at lave sådan.
Æv du kom før mig Koluda, for det havde jeg lige gået og tænkt på at jeg skulle skrive til spørgeren.

Det er nok for avanceret for mig at lave sådan en samling - men hvis jeg alligevel finder modet til det, hvad er det så for et underlag i samlingen?
Det klares nemt med en rundsav og en føringsskinne, retskinne eller et lige bræt.

Underlaget kan være et stykke forskalling, pladerest eller lign.

Det er bare vigtigt du kan få trukket samlingen godt sammen mens limen tørrer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis