Maling af kompas/rat holder

Det emne (den rette benævnelse vides ikke) som mit kompas og rat er monteret på trænger til ny, hvid maling. Det er en eller anden form for metal konstruktion (jern, aluminum ?), en standardting i cockpittet på en B31, som båden er. Mit spørgsmål er, hvad skal jeg bruge. Er det lak, er det maling, og i så fald hvilken ?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan være 100 % sikker på at det ikke er jern, for så ville dit kompas ikke virke længere, det er enten aluminium eller broncelegering. For at være på den sikre side skal du først have en aluminums primer og så en god alkyd lak. Bruger du kun maling vil det falde af igen.

V.h.  Håndværkeren
Jern er det nok ikke nej, my bad. Men det lyder som om det er enkelt at gå til, tak for svaret. Jeg vil desuden osse gerne ha været bunden/dørken inde i kahytten, osse i hvid. Er egentlig heller ikke klar over materialet her, selvom det nok er basislære men formoder igen det er metal af en art... Bruger jeg bare en multicoat her ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Forhåbenligt er din dørk lavet af træ, så det er helt andre malinger du skal have fat i.  Hvad er det for en båd du har, det vil være nemmere for mig at besvare dit spørgsmål på.
Skrevet af hendrikrisom på 06 jul 2010 20:00
  Det er en eller anden form for metal konstruktion (jern, aluminum ?), en standardting i cockpittet på en B31, som båden er

Det kan jo læses i første indlæg...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jep, det er en en B31. Men, endnu en lille hjernebødning fra min side. Det som skal males er ikke metal men naturligvis glasfiberen i bunden, under dørken og lidt af det synlige i siderne og bag wc. Den er i og for sig i fin stand, ikke krakeleret overhovedet men tilgengæld temmelig grim. Så hvad, måske jeg kan nøjes med hardcore rengøring? Har givet det en go gang grundrens men når ingenlunde til bunds. Enten skal der skrappere midler i brug eller ny hvid farve males over. Hvad foreslår I ? Vh.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tjah forudsætningen for at kunne male på skroget ( glasfiberen) er at den er helt ren og fedtfri. Det skriver du jo faktisk at den ikke er, så det ville meget hurtigt skalle af igen. Men bla. Silvan har sådan nogle skure "dimser" der minder om den grove side af en skure svamp, den er bare mere grov og meget efektiv til rengøring af glasfiberen. Fordelen ved den er at den også kan bruges på fribordet den kan ikke lave ridser. Nu er det jo indvendigt så hvis du bruger noget Marstaller sæbe, skal det nok blive rent.
Sjovt jeg har også en B31 og der er malingen også skallet af på styre søjlen. Jeg har også gået og funderet over hvilken maling der er brugt. Den ser utrolig tyk ud- Det ligner næsten en lagtykkelse på op til 2 mm... overfladen er lidt plasticagtig - kan det være gelcoat?
Renskib laver en serie som rengør og forsejler gelcoat.. hvis det er det du har indvendig. Starter med en grov "slibecreme"

Jeg har prøvet at male med en to-komponent maling på fribordet og det bliver flot og holder godt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Er der nogen der bruger autolakering at sprøjte på glasfiber båd
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også