Lille tømmerflåde


Hej,

Jeg har planer om at lave en lille tømmerflåde her til sommer, ved brug af 2 MDF plader, træ-lægter og 65-liters malerbaljer (eller plastictønder hvis jeg kan få fat i nogen).

Problemet er at jeg ikke ved hvor mange baljer der skal til for at holde flåden over vandet, hvis man er 2-3 personer på den.
Hvad vil I skyde på?

Jeg har vedhæftet nogle billeder så I bedre kan vurdere det:

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
HÆ HÆ !
Den kommer du så nok ikke så langt i, og da slet ikke med murebaljer.
Du skal have fat i nogle af de der blå tønder som du sikkert har set på havnene, og der skal mindst 8 til, dem ligger du i række efter hinanden 4 styk i hver side. MDF plade er totalt uegnet til vandbrug, det vil blive opløst meget hurtigt. Du skal bruge noget vandfast tagkrysfiner som dæk. Dæks bjælkerne skal være noget halvtømmer eks. 2 x 4 tommer. Du kan binde tønderne fast til bjælkerne med noget mindst 10 mm. nylonline.

V.h.  Håndværkeren
Rundt regnet skal du fortrænge en liter vand for hvert kilo du vil løfte..

Så med 4 spande af 65 liter kan du totalt løfte 260 kilo.. præcis i vandoverfladen.
Husk at regne plader, søm, lægter, spande og mennesker med i hvad der skal løftet. .

Umiddelbart er sådanne 4 spande for lidt..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det skal lige siges at vi prøver at gøre det så billigt som muligt og den skal kun bruges i løbet af sommerferien. Det eneste krav er at den skal kunne flyde, da den vil blive brugt som badeplatform.

De tønder jeg havde kigget på kostede så fandens meget, men efter en hurtig søger på dba fandt jeg nogle 120 liters til en rimelig pris. Tror du ikke fire af dem (~480 kg opdrift) vil være tilstrækkeligt?
Når du siger at MDF plader opløses hurtigt, hvor lang tid snakker vi så? Ville jo helst undgå vandfast krydsfiner pga. prisen.

Tak for det hurtige svar

En MDF plade er kun hårdtpresset savsmuld med lim, så max. en uge i de omgivelser.
Hvis det skal være lavbuget så kan du klare dig med 4 stk brugte 200 l. tønder Du skal tænke på at der skal opdrift til at bære flådens dæk og tre personer. En 200 liters giver en opdrift på ca. 180 kg. Akemides lov: et lægeme fortrænger den mængde det vejer, det er en sandhe der skal tages med et gran salt. da 1 kg. bly går til bunds omgående medens 1 kg træ flyder let på overfladen. Som dæk kan du så godt klare dig med en 10 mm. østen krydsfiner på nogle lægter der ligger over tønderne med ca, 60 cm afstand.
Nu kan jeg ikke huske vægtfylden for hhv bly og træ.. men pr fortrængt liter vand løfter de det samme, så at et kilo bly sammenlignes med et kg træ er et dumt eksempel.
4 tønder vil virke.. det er set før. I finder så selv ud af hvor mange den kan løfte..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Men du ved da hvormeget et kg. bly fylde i forhold til træet, jeg ved godt at det er en grov måde at sige det på, men nogen skal jo have det bukket i neon
I skal også have en form for anker. Billigste er nok et paraplyanker og så en jernklods eller betonklods på linen..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Som tømmerflådeguru ville jeg anbefale ikke at bruge hverken mdf eller ståltønder. Jeg ville også anbefale at bruge mindre tønder onkring 60-100 l, 200 l tromler giver et for højt opdriftscentrum og dermed en ustabil flåde, iøvrigt er charmen ved sådan en at man er tæt på vandet og kan både, det er ikke så nemt hvis der er langt ned til vandet. Prøv evt. din lokale skrothandler, sådan nogle har tit billige tønder.

Dr_Lyn
Hej med tømmerflåden.

I nogen småhavne har de nogen små flydebroer, som lige kan bære et par mennesker. De er lavet som en flad trækasse med flamingo indeni. Jeg vil foreslå at du laver din tømmerflåde på tilsvarende måde:

På en plade vandfast X-finer skruer du forskalling på kant, rundt i kanten – så har du en flad ”kasse”. Så lægger du flamingo ind i ”kassen” og holder det det fast med lidt spredte brædder eller med reb.

Kassen vender du om og VUPTI - så har du ”tømmerflåden”.

Fordelen er at den er helt lav og simpel at konstrue.

En plade X-finer – 1,2 cm tyk - 1,2 m X 2,4 m med et lag flamingo på 10 cm tykkelse vil veje cirka 30-50 kg. Flamingo rumfang = ca 250 l, og det vil altså have en opdrift på ca 250 kg To mennesker på i alt 160 kg kan altså sole sig på flåden, hvis de ligger HELT stille – så vil tømmerflåden have 1-2 centimeter over vandet når de soler sig – HVIS de ligger stille.

Så måske er det mere fornuftigt med et lag flamingo på 15-20cm. Så er der lidt mere opdrift.

Hvis du tager en almindelig vandfast X-finer, kan den nok holde en nogen uger i vandet - men det holder ikke evigt. Du skal jo ikke ud og bruge det dyre marine plywood.

Nu er sommeren snart slut – men så har du tid til at klunse materialerne til næste år, så det bliver billigt.

Hej fra Anders

To ulykker kommer sjældent alene.
Hej igen med tømmerflåden.
Fandt een på DBA der sælger billige solide plastdunke.
http://www.dba.dk/dunke-10-liters-i-svaer-p/id-68265804/

Det må være brugbart til at surre i et lag under flåden.

Hej fra Anders

To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også