Efter sommerferien går jeg i gang med at inddrage halvdelen af vores gamle svalegang på 1. salen til bolig. Planen er, at jeg monterer vinduer fra gulv til loft på langs halvdelen af ydersiden og i 90 grader ind mod midten af svalegangen til den eksisterende bolig.
Umiddelbart vil jeg lægge undergulv af spånplader direkte på de eksisterende strøer, hvor vinduerne sættes ovenpå pladerne ud mod kanten. Nedenunder vil jeg lægge dampspærre, isolering mellem strøerne, vindpap og beklædning - i den rækkefølge. Det samme vil jeg gøre mellem vinduerne ud mod facaden, og i loft og tag vil jeg blot sætte dampspærre og isolere over gipspladerne.
Jeg står så lige med et par kritiske spørgsmål omkring nogle detaljer:
1) Dryptud under vinduerne. Hvordan skal det gøres? Egentlig var det lettere blot at banke noget aluzink ovenpå undergulvet ud mod kanten, og så sætte vinduerne ovenpå med plads til 1 cm fuge. Vil det være en OK idé, eller skal aluzinken have en hældning. Det gør det lidt træls, når jeg så i den anden halvdel af svalegangen skal montere teressebrædder, for så kan de ikke så godt være der for aluzinken.
2) Er der noget i vejen for at sætte vinduerne direkte ovenpå undergulvet af spånplade? Er der noget jeg skal tænke på i den forbindelse.