Svalegang på 70'er hus inddrages til bolig - gode råd

Efter sommerferien går jeg i gang med at inddrage halvdelen af vores gamle svalegang på 1. salen til bolig. Planen er, at jeg monterer vinduer fra gulv til loft på langs halvdelen af ydersiden og i 90 grader ind mod midten af svalegangen til den eksisterende bolig.

Umiddelbart vil jeg lægge undergulv af spånplader direkte på de eksisterende strøer, hvor vinduerne sættes ovenpå pladerne ud mod kanten. Nedenunder vil jeg lægge dampspærre, isolering mellem strøerne, vindpap og beklædning - i den rækkefølge. Det samme vil jeg gøre mellem vinduerne ud mod facaden, og i loft og tag vil jeg blot sætte dampspærre og isolere over gipspladerne.

Jeg står så lige med et par kritiske spørgsmål omkring nogle detaljer:

1) Dryptud under vinduerne. Hvordan skal det gøres? Egentlig var det lettere blot at banke noget aluzink ovenpå undergulvet ud mod kanten, og så sætte vinduerne ovenpå med plads til 1 cm fuge. Vil det være en OK idé, eller skal aluzinken have en hældning. Det gør det lidt træls, når jeg så i den anden halvdel af svalegangen skal montere teressebrædder, for så kan de ikke så godt være der for aluzinken.

2) Er der noget i vejen for at sætte vinduerne direkte ovenpå undergulvet af spånplade? Er der noget jeg skal tænke på i den forbindelse.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spånplade og nærkontakt med udemiljøet lyder ikke rart i mine øren. Det blev ikke i mit hus.

Alt der har noget med inddækninger at gøre, skal være konstrueret med sikkert fald væk fra konstruktionen, idet vand ellers vil stille sig og med tiden trænge ind i alle konstrktioner.

Jeg har lært på den hårde måde, at en dryptud på f.eks. vinduer skal være et tydeligt spor nogle få millimeter tilbage fra yderkanten af vinduet, og der skal helst være mindst 10 mm frit under, så man kan rense blade og andet skidt væk.
Underlaget, i dit tilfælde zinkinddækningen skal føres skråt op mod vinduets bund, langt tilbage, ligesom en sålbænk under alm. vinduer, hvorefter der skal fuges inde bag ved, længere tilbage end dryptuden.

Det er desværre ikke alle håndværkere der kender denne fremgangsmåde!

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja illler, og man må ikke stjæle, slå små børn, ryge tobak på restaurant osv.
Jo, forresten, man må heller ikke køre for stærkt, har jeg lige så smerteligt erfaret.
Sådan er der så meget!

Med venlig hilsen
ktm

 

Er det helt uforsvarligt med spånplade, eller SKAL der anvendes vandfast krydsfiner? Tænker bare, at hvis det hele er udført korrekt, så kan der jo heller ikke kommer vand ind til spånpladerne. Ville man sætte vinduerne direkte på undergulvet, eller er det ikke forsvarligt at gøre? Jeg havde tænkt mig at sætte vinduerne et par centimeter ud over kanten, så spånpladerne i alt fald er dækket af aluprofilen og under alle omstændigheder fugen?
Tænk bare på hvordan fygesne kan finde ind, eller bare slagregn.
Spånplade suger vel ligefrem luftens fugtighed.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Specielt den med fugten kan jeg se, så du har nok ret - andre plader - tak for det! Det med aluprofilen - du skriver, at den skal op under vinduet langt tilbage, men hvordan slås den så fast?
Læg aluprofilen først, på en skrå flade, så elementet kommer til at stå på det.

Med venlig hilsen
ktm

 

Har du et trick til, hvordan elementet kan stå på den skrå flade? Vil du ikke fuge under profilen, men blot mellem element og profilen? Sætter du så bare profilen halvvejs ind under vinduet?
Nu er det meget vanskeligt for mig, at give en eksakt opskrift på den endelige konstruktion, når ikke man selv står med sagen.
Generelt er jeg ikke så ivrig med at fuge inde i lukkede områder og altså heller ikke under en inddækning af skræk for kondens. Jeg kan godt lide at have mulighed for udluftning.
Profilen kan lægges helt eller delvist under elementet afhængig af dimensionerne.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for det - ser pointen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis