ramme til solfanger anlæg

Hej jeg går med tanken om at lave et solcelle anlæg til en musikvogn, så vognen kan være selvforsynende. Jeg har fundet nogle relativt billige 80 mm by 150 mm celler på ebay, men jeg mangler en ramme til dem. Jeg kunne godt gå i gang med at bygge en ramme samt topplade/glas selv, men inden jeg begiver mig ud i det vil jeg høre om der er nogle der kender til et sted hvor man kan finde sådan noget færdiglavet? Jeg tænker at systemet skal være ret robust eftersom jeg vil bruge vognen til at tage med på festival, parker samt andre steder hvor øl kan være en faktor - På forhånd tak
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror det letteste vil være en topplade af akryl. Giv den lige et par mm ned til cellerne, så evt. vægt på top pladen ikke sætter sig i cellerne.

MEEEEEN, selvforsynende bliver du altså ikke. 80x150mm det er knapt nok til at lade din mobil telefon op i godt vejr, og da slet ikke et par bil batterier til en festival boombox.
meningen er at de skal sættes sammen i serie af 36x1 eller 36x2 så det bliver til ca. 18v ved hhv 60 eller 120w max! - jeg tror jeg er kommet frem til at lave pladen ud af træ selv, men hvordan jeg så lige fixer en stander til det så de kan komme lidt op i luften er så et andet spørgsmål! Man køber en gammel parabol stander?
Eller noget jern plade og så daffer man ned til smeden og får ham til at svejse noget sammen.....

Det burde ikke være ret svært at bygge sådan et stativ...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg kunne forestille mig en løsning med to alurør der kan sættes fast på hver side af din vogn, som du så kan montere cellerne på. I vådt vejr, har du så også et sted du kan smide plastik over det hele.
Det "sjove" er jo ikke at få cellerne til at pege opad, men at få dem til at pege mod solen. Det er der du får den højeste effekt. Så du skal lige tilte dem en smule, og hvis du er rigtigt rå, så laver du et bevægeligt stativ der selv drejer cellerne mod solen. Er du rigtigt doven, så køber du et og smider cellerne på det. De forøger din opsamling med 20-50% afhængig af forholdene. Og om det står på jorden eller i 2m højde er vel underordnet.
god ide med stængerne på siden af vognen jeg har hele tiden tænkt det som at cellerne skulle stå for sig selv, men ideen med 2 stænger på siden af vognen lyder slet ikke tosset, specielt ikke hvis man kunne lave det på en måde så selve solcelle rammen nemt kan pilles ned fra stativet! - Efter at have surfet lidt på nettet omkring hvordan folk normalt laver rammen til deres paneler ser det godt nok mere og mere ud somom at det skal laves i aluminium. Jeg tænker lidt på om man kunne bruge en aluramme fra en "plakatramme" eller om sådan en vil være for skrøbelig? Er der ellers nogle der har nogle ideer til hvordan jeg kan skaffe en billig aluramme til formålet? målene er ca. 85x70. Alle inputs til projektet vil blive taget vel imod
Plakatrammen vil nok være for skrøbelig. Det er for tyndt materiale. Hvis du vil bruge alu, skal du nok snakke med en smed om hvilken godstykkelse der kan klare hvilken vægt (plus vind, bump, vridning mm). Jeg vil tro han også kan lave en ramme til dig, hvis det er. Har du selv lidt flair for svejsning (alu er altså svært), så kan du nok finde noget du kan bruge hos din lokale skrothandel. Lægger du alle panelerne i samme ramme, så skal den jo kunne klare lidt mere, men ellers jo, noget billedramme vil nok være fint nok for individuelle paneler (alu eller ej).
Nu ved jeg ikke hvad du er villig til at smide efter projektet, men du KAN jo vælge at købe et panel med ramme.
Formstøbt plastik kunne også være en ide, men det vil i høj grad besværliggøre reparationer og vedligeholdelse.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis