Hjemmelavet pulversprøjte

Jeg har et problem med hvepse i mit tagudhæng. Det er ikke muligt at lægge pulver når de sidder hvor de gør, og en spray er også upraktisk.
Jeg har derfor taget en havesprøjte, og klippet lidt i den for at kunne bruge dem med luft og pulvergift. MEN.... Forude at den hele tiden propper til, så kommer der stort set ingen pulver med ud. Og ja, jeg har også klippet filteret ved indtaget.

Er der nogen der har en god ide til hvordan man laver en "blæsebælg" der kan påføres en god, lang tud så jeg kan sprøjte giften det rigtige sted hen, og ikke ramme alle mulige andre steder ? Jeg har set at nogle skadedyrsbekæmpere har noget lignende, men kan ikke se at man kan købe sådan noget udstyr som privat person.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
brug en sandblæserpisrol til trykluft
sæt trykket ned på kompresseren så det passer
Hvad med en tom sulfoflaske eller lignende, hvor du montere en slange.
Hvis du kun fylder den 1/4 op, skulle du jo nok kunne få både luft og pudder ud.
Og lad den suge luft ind igen, efter hvert pust.

(sandblæseren er garanteret mere effektiv, men hvis du nu ikke har kompressor og sandblæser)

Men uanset hvad du bruger, så husk åndedrætsværn, og beskyttelses briller.

mvh jens
Sandblæser og kompressor er for besværligt. Det skal være nemt og bekvemt at bruge, og gerne være noget jeg ikke behøver at montere og afmontere efter brug. Derfor havesprøjten som jo er en billig metode.

Jeg vil lige overveje sulfo flasken, og se om jeg kan finde en hård slange der nogenlunde vil opfylde behovet.
hvad med en god gammeldages "fluesprøjte" en cykelpumpe med "dåse"
under mundstykket. der forstøver pulveret.!!!
Ja men hvor opdriver man lige en flitsprøjte?
Og egentlig er den vel kun til flydende midler.

Måske en boldpumpe, kunne gøre triket ?

mvh jens
Annonce
je_ns.

tjaahhh.!

det er lidt af en spørsmål.
den kan måske opdrives i loppemarked.!

måske en dum ide.
hvad med en luftmadrespumpe "fodpumpe" af stempel type.
eller skildpade type eller blæsebælg type af den slaks der bruges til gummibåde
og luftmadres.!
Problemet er (som jeg oplever det) at pulveret skal jo pumpes med ud. Det betyder at man skal have en vis mængde tryk, da pulveret jo vejer mere end luften. Samtidigt, så er mine udhæng en kende højt oppe, så det skal være noget jeg kan montere en god bid stiv slange på. Og jo større diameter slangen har, jo højere tryk skal jeg kunne generere. Men for lille en slange giver forstoppelse, eller problemer med at "forstøve" insektpulveret.

Have sprøjten fungerer ok, man forstoppes hele tiden pga for små slanger/rør, og udskiftning af kun disse dele virker lidt..... Omstændigt.

Fodpumper og madraspumper mm. vil have et problem med forstøvningen, da de ikke lige har et "naturligt" sted at fylde pulver i.
Jeg har fundet en plastikbeholder i blødt plastik. Ala sulfo dåsen. Låget pilles af, og jeg har boret to huller. Det ene hul fyldes med en lang plastikstang (testede med et sugerør, uden problemer) fra et stykke legetøj, jeg håber datteren ikke kommer til at savne. Det andet hul satte jeg en lille plastik luftventil på. "Låget" får lidt frisk plastik smeltet ovenpå så det hele holder, beholderen fyldes ca ½ op med insektpulver, og den sprøjter nu nogle småstore klumper af pulveret ud gennem røret. Jeg vil TRO jeg kan opnå fornuftig forstøvning af pulveret ved tilføjelse af mere luft, eller et lille filter på røret. Jeg vil teste det ved lejlighed. Men i hvertfald så VIRKER denne "pulversprøjte". Mit eneste ankepunkt var at det var hammersvært at finde en velegnet plastikbeholder, da den skal kunne indeholde væsentligt mere luft end røret der monteres på.
Jeg havde et hvepsebo helt oppe under udhænget på mit hus, med 1. sal og høj rejsning.
Jeg lavede simpelthen nogle små sølvpapirs bomber med lidt pulver og en lille sten i som jeg skød derop med en slangebøsse. Når den rammer går der hul i sølvpapiret så giften kommer ud. Det virkede.


godt nok en gammel tråd :-) men her er løsningen. ;-)

de godt nok lidt dyre, men ret effektive 

https://skadedyrshop.dk/hus-have/tryksprojter/pudder-blaeser


Hvad der ikke er set, er aldrig sket!.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis