Skulle der mon være en herinde som har forstand på vhf

Efterhånden syntes jeg at jeg har gjort hvad jeg kan, men jeg kan ikke få signalet mere end 20 meter fra båden.
Selve radioen, en Shipmate rs 8300, fungere tilsyneladende fint. Problemet var antennen og samlingerne gik jeg ud fra. I mastetoppen har jeg renset stikket, kontroleret ledningen for huller eller andet. Ingen fejl. Jeg har målt modstanden mellem skærm og inderleder. Ingen fejl. Skiftet stik under dæk, samlet efter alle kunstens regler og loddet. Ingen "knæk" på ledning eller andet. Det er den korrekte type antenneledning, så heller ikke der...
I ren fustration købte jeg en 130 cm antenne til montering på søgelænder, med fabriksmonteret ledning i den ene ende. Kablet er kun 5 m, så det er et kort træk til radioen. Igen nyt stik loddet på, ingen knæk eller buk på ledning... og samme resultat

Er der noget jeg fuldstændig har overset, eller står jeg ved en udskiftning af radioen. Tror ikke det kan betale sig at sende til rep. da en nyere model med DSC fylder mindre og sikkert også er bedre...