Støbning af fliser og blokke

Vi er i fuld sving med at lave egne fliser og blokke til haven.

I øjeblikket har vi lavet forme af terrassebrædder som er 32mm i tykkelsen.
Og så har vi brugt et stykke Finetexplade som bund.

Men efterhånden som det bliver brugt bliver terrassebrædderne skæve og buer
ind eller udad.
Så vi funderer lidt over hvad vi så kan bruge som form.

Jeg tænkte lidt på noget krydsfiner......men ved ikke om det kan holde på formerne.

Er her nogen der har et godt råd?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi laver elementer på arbejdet, og der forgår det med enten vandfaste støbe plader, eller jern forme. Jern er selvfølgelig bedst, men de vandfaste plader holder også fint.

Husk og smøre et tyndt lag raps olie på, så hænger betonen ikke ved.

Mvh Thomas Hansen

Mht Jernforme.......det lyder rigtig godt, men så kræver det vel nok at jeg går ud og køber et svejseapparat..ikk??
Vandfaste støbeplader, det har jeg aldrig hørt om før.
Er det noget man selv kan lave?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
http://www.olt2.dk/index.asp?SeltypeQ=250060

Når du støber blokke og fliser skal du sørge for at betonen er så tør som muligt, højst 0,4 l vand til et kg cement, ellers får du for dårlig styrke.
OK....

Nu er det min kone der bygger......Så hun blander beton-grus - farve og vand.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Man kender også pladerne som vandfaste krydsfiner plader. Du ved de der brune plader.

Jo mere vand man tilsætter, jo mere cement pulver skal der i. Fordelen ved at lave betonen tynd, er at du undgår alt for mange luft huller.

Alt hvad vi laver på arbejdet, er med virbrations fri flydebeton. Som indeholder granit skærver i stedet for alm. grus.

Mvh Thomas Hansen

Annonce
Vibrationsfri flydebetom indeholder ikke mere vand end normal beton, men er tilsat superplastificeringsmiddel.

Beton med stort cementindhold er ofte svagere end normale blandinger, den bliver meget hård, men har ikke ret høj brudstyrke fordi der ikke er så meget fyld i, ideelt skal sandet fylde hullerne mellem stenene og cementen hullerne mellem sandet.
Jeg har lige købt nogle vandfaste støbeplader, fra en betonvarefabrik, de er 30 mm tykke,
de har været brugt til 1800 støbninger, og stadig væk i fin form.
Jeg har brugt dem til hylder til en "grov " reol.
Så de brune vandfaste støbeplader i Finsk birkefiner det dur, meen hvad mon ikke sådan en plade i 30 mm koster???

mvh jens
den koster ca 500 kr, brug stjerneskruer, når du skruer det hele sammen. kommer der beton i, kan det slåes ud igen, det kan man ikke med feks tork skruer bare et tip

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Jeg ville nok bare smide skruerne i ude fra?

Mvh Tommy Fer

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis