Kineser drejebænke

Hej alle

Jeg er ny herinde, men har et par gange benyttet mig at jeres gode tips og råd og håber også i kan hjælpe mig denne gang.

Jeg står over for at skal investere i en god drejebænk, jeg har været inde og kigge på de her kineser bænke, er der nogen herinde der har erfaringer med disse bænke eller kender nogen der har ?

Det jeg er ude efter er en lille bænk da jeg som så mange andre har plads problemer, men vil gerne ha en lidt bedre bænk som gerne skulle holde min tid ud, dvs. forhåbentlig rigtig mange år

Jeg har selvfølgelig været inde og kigge på brugte bænke da jeg egentlig fortrak en god gammel kvalitets bænk, men de er alle for store, jeg har ikke andet 180cm og gøre godt med i længden og det er jo ikke meget.

Det jeg bla. har kigget på er:

Quantum D 310 x 910 SG
http://www.spitco.dk/drej/html/drej09.htm

Weiss WM300 http://www.industribasen.dk/drejebaenk/Weiss_Metaldrejebaenk_med_bore_fraese_maskine
Er der nogen herinde der har en mening om disse bænke eller et bedre forslag.

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Jan Graversen

Hej alle Jeg er ny herinde, men har et par gange... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej alle

Jens, jeg har en god gammel fræser så det er ikke aktuelt med en fræsesøjle.

Ang. kW er jeg klar over at det er en forholdsvis svag motor, men jeg kan heller ikke få øje på et bedre alternativ, så hvis man ikke har plads og råd til en større kvalitets bænk må man jo gå på kompromi,

Hertil skal også siges at hvis man stod med serie produktion til daglig, vil det ikke være nok med den lille motor men i den verden vi lever i, er det ikke et spørgsmål om hvor hurtig og effektivt vi kan lave det, men bare at vi kan lave det.........:-)

Jeg kan godt se at Quantum D 310 x 910 ikke er i kataloget men jeg har fundet den hos
http://www.spitco.dk/drej/html/drej09.htm

Regner med at køre ind og kigge på den i løbet af ugen hvis tiden tilader det.

Kan i ha en fortsat go aften
Mvh
Graversen


Så fandt jeg 30sek så jeg kunne ta et par billeder og et par mål
Men det er enten galt med øjemålet eller hukommelsen for den store er 195cm
Har ik rigtig kørt med Vesuv endnu så der er et par ? men måske andre herinde kender specifikationerne ?

                                            Mondiale:                                                  Vesuv:
                                               

Gennemboring:                         36 mm                                                  37 mm
Pinolhøjde:                               Kommer                                               Kommer
Tilspænding:                                 X+Y                                                     X+Y
Længde:                                   195 cm                                                 175 cm
Drejelængde:                            100 cm                                                 100 cm
Patron:                                     190 cm                                                 155 mm
Gear:                                      4 + Vario                                                      ?
Gevind:                                 mm + toms                                                  Ja ?
Motor:                                     3,7 kW                                                        ?
Pinol:                                        Mk 3                                                        Mk 2
Stål max:                                 30 mm                                                    28 mm

Div:                        Aftagelig vange under patron                   Aftagelig vange under patron
                                                4-klo                                                        Tung
                                                Brille
                                             Halvbrille
                                        Tung som bare f.....

Hej Graversen

Bare som et alternativ, så prøv at gå ind på Kapema og kig på drejebænken som hedder GH 1440 A. Jeg har en nøjagtig magen til, den hedder bare Lupin, men er helt identisk. et er en væsentlig stivere maskine end den Quantum du har kig på. Derudover tror jeg du kan spare temmelig nogle stakater ved at købe et andet mærke end Quantum.
Jeg sparede 16.000 kr før moms ved at surfe på nettet i 4 mdr. Efter at jeg have købt bænken var jeg på maskinudstilling i Fredericia og der stod både min maskine og Quantum´s den tilsvarende, de var fuldstændig identiske, men der var som sagt en prisforskel på 16000 kr. Jeg kan forøvrigt fortælle dig at vangebredden er 187 mm på den maskine du har kig, hvorimod den er 207 mm på den jeg har og den som Kapema har stående, derudover er vægten på ca. 880 kg, så det er en væsentlig stivere maskine. Jeg har en bekendt der har en som den du vil kigge på, han ærgrer sig over at han ikke købte en maskine der var større.
Nå men held og lykke med jagten.
Mvh Finn
Hej Finn

Jeg har været inde og kigge på din maskine og det ser godt nok ud til at være kræs :-)

Men som jeg lige umiddelbart ser det koster den også lidt, er det rigitigt set at den koster 44,380 +moms eller forveksler jeg noget her ?

Ham du kender der har en Quantum er det en D 310 x 910 ?
Og ud over at den måske ikke er så stiv i karrosen som man kunne ønske sig, virker bænken er den præcis, er kvaliteten i orden ?

Jeg har været inde hos Spritco og se bænken og den ser umiddelbart rigtig fin ud, jeg havde dog en lille betænklighed,
da jeg kom ind var der en lille dråbe olie på et af håndtagene for skift af omdrejninger og olie standen i niveu glasset var næsten tom, sælgeres eneste kommentar var at det var bedre at der var for lidt olie end for meget da det ellers vil sprøjet ud alle steder

Jeg tænker bare hvis en gear kasse er tætnet og pakket rigtig bør der ikke kunne sprøjte olie ud nogen steder, eller er jeg helt ved siden af ?

Mvh
Graversen

Hej Rider

Tak for billederne, Mondialen ser faktisk rigtig fin ud men der var jo lige det lille men med længden.

Og ang. Vesuv'en så ser den lidt for gammel og slidt ud til det jeg havde sat mig i tankerne :-)

Men 1000 tak for tiden og indlæggene.

Go weekend ;-)

Mvh
Graversen
Annonce
Skulle jo ha taget billed og mål så jeg kan få ryddet op alligevel så ingen problem.

Og i lige måde, med den vejrudsigt kan det næsten ik gå galt
Hej Gravesen

Jo det skal nok passe. MEN hvis du går ind på " EP Industri " ( ligger i Aalborg ) og kigger på drejebænke, så kommer der nogle billeder frem af maskiner der hedder BRIEP, kig så på den der hedder C6236x1000 , den er nøjagtig magen til min, selv farven og den koster 31500 + moms, det er 1500 mere end jeg gav for 4 år siden, men til gengæld har den også digital udlæsning. Med hensyn til min bekendte, så er det ikke en quantum, men den har samme størrelse som den du nævner.
En af de store fordele ved maskinen er at stativet er støbt, hvor det på den du nævner er bygget op af plade. Selve vangestativet er også meget kraftigere. Så hvis jeg var dig ville jeg ofre det sidste og få en maskine som du bliver tilfreds med.
Held og lykke med projektet

Mvh Finn
Hej Gravesen

Jeg sov lidt i det igår. For at få prisen på drejebænken skal du bare skrive " BRIEP " i søgefeltet. Så får du en side der hedder Metal Supply. Og så får du prisen. Men jeg kan se at der er også andre drejebænke i den størrelse du kunne tænke dig, både brugte og nye. Så nu har du lidt at arbejde med.

Mvh Finn

Det må være denne her

http://www.energy-supply.dk/machine...c6236x1000
Men med en drejelængde på 1 meter, kan den så holde sig under 1,8 meter i totallængden, som der efterspørges?
Umidelbart ser den jo rigtig god ud, personligt vil jeg foretrækken en større treklo, end den på 160mm, en 250 mm vil være mere passende, når nu svinget over vanger er 356 mm.
Men det er selvfølgelig, afhængdig af, hvor store emner der skal bearbejdes...

mvh jens

Hej Je_ns

Jo det er godt nok den maskine. Med hensyn til længden, så er den nøjagtig 1820 mm, så det burde vel kunne gå. Jeg vil give dig ret i, at en større treklo kunne være god, men 250 mm mener jeg er for stor igen, hvorimod en 200 mm ville være perfekt. Dog har jeg til dato ikke løbet ind i noget, som jeg ikke kunne klare med min 160 mm treklo. Så man kan vænne sig til det.

Mvh. Finn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis