at flytte vand? / opsamling af regnvand

Jeg har en "udfordring" mht opsamling af regnvand i huset.
Sagen er den, at jeg har fået en palletank i det fjerneste hjørne af grunden, hvor den står fint bag huset.
Jeg vil gerne kunne opsamle regnvand fra huset og ned i tanken. Problemet er at nedløbsrørene på huset er i den modsatte ende af huset / grunden, ift hvor tanken står.

Som udgangspunkt har jeg stillet en balje ved nedløbsrøret, hvori der står en pumpe. Det er så meningen at denne pumpe skal pumpe vand via en slange hen i palletanken.
 Desværre er det ikke en så "pæn" løsning - og jeg har underdimensioneret pumpen, så den kan ikke flytte vandet så langt i haveslangen.

Hvad kan man gøre for at lave en "pæn" løsning der er mere eller mindre permanent og ikke så synlig?

/cs

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vand har den heldige egenskab at den søger nedad, så stilles du en beholder højere end din palletank ved nedløbene og sætter en slange mellem disse, vil vandet automatisk løbe over i din palletank.

Men kræver at de har mulighed for at sætte en beholder højere end din palletank.
det er desværre en af de muligheder jeg ikke tror at jeg har.
I og med at palletanken er ca 1,5 meter høj, så skal denne beholder være ret højt oppe - plus, at der skal hænge en form for rør i hele grundens længde - hvilket vil være knapt så usynligt, jf mit tidligere ønske om noget knapt så synligt :-)

/cs

Hvis grunden falder ned mod tanken ville det være muligt, eller ved at sænke tanken.

Røret kunne selvfølgelig graves i jorden.
hvis nu jeg sætter en studs på nedløbet lige der hvor det kommer ned fra taget, ville jeg i teorien så ikke kunne grave det ned og det så pga atmosværisk tryk, kunne hæve det 1,5 meter i den anden ende?

/cs

Ja det kan du sagtens, men det kræver, at dine rør er helt tætte.
Sålænge der er en højdeforskel, skal vandet nok løbe i tanken.(tanken skal ligge lavere end der hvor du lukker vandet ind)
Du skal jo også have etableret, en form for overløb, ved virklig kraftige regnskyld.

mvh jens
Annonce
Tak Jens,

Det tror jeg lige at jeg skal eksperimentere lidt med - Ved ikke rigtigt om haveslange er tæt nok.. især da der er en samling på midten..
Men det må jeg lige eksperimentere lidt med - om ikke andet så finde noget bedre rør..

/cs

En have slange dur ikke, der kan langt fra komme vand nok igennem, så det vil sikkert plaske ned af muren i den anden ende. Hvis du virkeligt ønsker at lave noget der virker, og som holder i mange år, så lav det med pvc rør, jeg vil enda gå så langt at bruge 110mm rør, de er nemme at gøre tætte, og har en lang holdbarhed. Samt der kan komme meget vand igennem, evt kan du koble afløbet fra den anden side på, så du får alt med.

Det var blot min mening. Vandskader skal man ikke spøge med.


Mvh Thomas Hansen

Alle input bliver skam værdsat :-)

Når du siger 110mm rør i pvc - hvad er det så for nogle rør? - Det er vel ikke bare alm nedløbsrør? - og hvordan gør man dem tætte?

/cs

110 mm pvc rør,er typisk kloakrør, de er 100 % tætte, der er gummi tætninger i alle muffer.
De findes også i 75 mm, men jeg mener prisen næsten er den samme, da 110 mm er så meget brugt.

Men det vil blive en "voldsom" instalation!

Kan du ikke finde en plasering, til dine beholdere, i nærheden at tagnedløbene.
Der er jo mange smarte måder, at kamuflere beholderne på, den ultamative er vel en nedgravet beholder, med direkte tilgang fra tagnedløbene, og så med et overløb til kloak/faskiner.

mvh jens
Tjae, lidt af et projekt

Jeg kan se du får problemer når du skal transportere vandet så langt,
så mit første bud er lidt ligesom du gør nu. Lav en pumpe brønd ved dit nedløbsrør, og smid sådan en ligende fætter i:

Fra den fører du så kraftig vandslange (nedgravet igennem hele haven så du ikke kan se den) ned til din tønde. Du har så samtidig overløbs sikring til kloak på din pumpe brønd så eventuelle sky brud ikke resultere i oversvømmelse.

2. Ved dit afløbs rør graver du simpelthen en palletank så langt ned som muligt og bygger en mur omkring og planter div. planter omkring og på toppen kan du lave noget træ / flise belægning og bruge det som bord, til potte planter eller andet og så derfor trækker vandslanger ned til haven.

Jeg tror ikke helt du kan bruge 110 mm kloak rør og få det ordentligt tæt, idet de skal have tryk på hele tiden. Desuden skal de også graves langt ned sådan at frost springninger undgås til vinter og de vil ligge stabilt i lang tid (sådan at der netop ikke kommer vand omkring dit hus fundament). Men held og lykke

P.S. Jeg har selv 2x1000 liters tønder der bliver fordret fra nedløbsrør gemt inde i et træ skur så man ikke kan se dem. Og man er glad for at bruge regnvand i denne tørke

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis