efterisolere ed eller uden dampspærre?


Har en stue hvor jeg vil efter isolere inde fra vægen er muret op inde og ude og så er der hulmur isoleret med 50mm rockwoll.. jeg ville sætte nogle stål regler op ude på vægen og så isolere med 95m isolering og slutte af med 2xgips altså ingen dapspære da den gl pusset indermur skulle virke som en dampspærre er det hel forkert???

hellere skide det ud end at smide ud..

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja, det er helt forkert.

Damspærre skulle gerne sidde på den varme side max. 1/3 del inde i kontruktionen, som du beskriver den sidder den omvendt, altså 2/3 dele inde i konstruktionen, så dit dugpunkt vil lægge inde i væggen.

Der skal etableres en damspærre lige bagved eller mellem de 2 gipsplader.
altså slå alt pusen/tapet af så der er ren mursten????

hellere skide det ud end at smide ud..

Nej, du behøver ikke banke det hele ned.

Men lav nogle huller i pudsen så du har sikret det kan ånde ud af væggen.
okay så af med tapeten bore lidt huller i pudsen og så op med isoleringen og regler 1gips dapspærre også gips til slut..
skal man holde lidt afstand mellem pus og isolering lige som når man isolere mod tag??

hilsen spørge jørgen :o)

hellere skide det ud end at smide ud..

Annonce
Jeg ville nu også få banket så meget som muligt af den gamle væg for at komme så langt ind, at den nye isolering ikke tager så meget af rummets areal.

Skal selv igang med samme øvelse og der er planen:

ydre væg mursten - hulmur m 60 mm isolering - massiv inder væg og her vil jeg banke ALT gammel plade / puds osv. helt af så der er rå massiv væg tilbage- 45 mm isolering UDEN skelet - stål skelet med 45 mm isolering (fastgøres i gulv og loft) - dampspærre - 45 mm forskalling incl isolering hvor alt el trækkes (fastgøres også i gulv og loft + stål skelet).

Derved har du damspærre på korrekt side og du undgår at spærre diverse organiske materialer inde i den isolering som er bagved dampspærre.
Ja det er et stort arbejde men tror på det bedre kan betale sig end at springe over

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

er nu gået i gang med projektet men blev ikk helt klar over om der skulle være lidt luft fra den rå murstens væg og ud til isoleringen???

hellere skide det ud end at smide ud..

Der må germne være en cm luft mellem isolering og ydermuren. Fordi en teglmurstensvæg ikke nødvendigvis er vandtæt.
HOV.
Hvis det er en hulmur du efterisolerer på indersiden er det ikke nødvendigt med afstand.
ok tak det er en hulmur og der er blevet hulmursisoleret med 50mm en gang i tidernes morgen..

hellere skide det ud end at smide ud..

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også