Walkie talkie

Jeg søger lidt gode råd ang. en liile magnetantenne man kan købe, bl. a. som et kpl. sæt på nettet. Er der nogen der kender den, den er noget mindre end en alm. magnetantenne fra f.eks. Danita. Og det er kun fordi jeg ikke har lyst til større antenne på mn bil end aller højst nødvendigt/ at bore huller er HELT forbudt. Jeg kan så til gengæld godt aceptere et PÅ-trin bag wt-en hvis det så er nødvendigt. På forhand tak for nogle seriøse svar.

Mvh. thor38

thor38

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du skal sikre dig er om den kan sende og modtage på 27 mhz båndet, ellers vil du brænde senderen af. Reelt kan du klare dig med en antenne af en kobbertråd under loftet i bilen, men det giver ikke de bedste modtager og sendeforhold.
Måske var det bedste for dig en Lakrids på en magnet holder, så skal du blot huske at lægge en blød klud imellem magneten og taget på bilen.

V.h.  Håndværkeren
Æh hvad er dine behov ?
hvor langt har du behov for at række ?
Man kan lave en antenne som en spole. på den måde kan man gøre antenne meget kortere end normalt. men antennen bliver også dårligere. ved en test jeg lavede købte jeg en sådanne antenne, lavede målinger på den og lavede der efter min egen antenne. den antenne jeg lavede betød at rækkeviden var det dobbelte af hvad den ellers ville have været. og det var bare en almindelig dum 1/4L antenne.

Jacob
Der ligger en forretning i nærheden af hvor jeg bor. Jeg kommer mest i modelfly afdelingen, men de har masser af walkie talkie ting. Ejeren kostruerer vist også elektronik til speciale behov.
http://www.iccom.dk/

Mvh Adam
bilen virker som stel for antenne.!
men jeg giver måske en lidt dum spørsmål.
hvis man plaser antenne på motorhjelmen så bliver retningsstemt bag ud.
hvis man plaser antenne på bagklappen så bliver retningstemt for ude.
hvis du plasere entenne i midten af taget er den stemt "kuglekarakterisktisk"
(sender ca. lige meget rundt om bilen) mest på langs og mindre på tværs.!
jeg har seln haft 27mhz.båndet (walkie talkie.
Der er så lige noget du har misunderstandet
Du gør en antenne retnings bestemt ved at sætte den i en vinkel af 45 grader. Og om du så sætter den på toppen af kærren eller på bagklappen er uderordnet, peger den bag over er den retnings bestemt fremad.
Annonce
Der er vist rigtigt mange misforståelser.
Retnings bestemte antenner er noget man køber når man ikke aner noget om det.
men rigtigt at udstrålingsdiagrammet for en antenne ændrer sig alt efter hvor på bilen den placeres. bilen fungerer som groundplane dvs. ikke stel for antennen.

Jacob
Det er hvad jeg har hørt fra de der "Rævejægere" der ikke lige havde råd til en rigtig pejle antenne i "Gamle dage"
Jeg havde på et tidspunkt et af Danmarks bedste Grounplans og bedste antenner. Det Danske jernbane net og en GPS 5/8 på toppen af taget.  Jeg havde ofte besøg af Peter & Trine, men der var ikke noget at komme efter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis