Aircon Peugeot 307

Aircon´n på vores 307ér driller en smule, hvis vi holder i kø har den tendens til at slå fra, samtidig stiger temperaturen hurtigt til langt over 90c på måleren, er der sammenæng mellem disse ting, nogen der evt har set problemet før.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke funktionen i ACen i en Peugeot 307, men den burde ikke fare op i temp.
Prøv at kontrollere om termostaten til el-blæseren virker korrekt og/eller om blæseren ved køleren overhovedet slår til.
Hvis den kører op i for høj temp. i motoren,kan det sagtens være,at man har indbygget en "beskyttelse" så ikke motoren også skal kæmpe med AC, når den kører for varmt.

Med venlig hilsen
ktm

Din kølerventilator kan køre på to trin.
Når du tænder for din AC, tænder kølerventilatoren på det laveste trin uanset motortemperatur, af hensyn til AC'ens kondensatorelement, der jo køles af samme ventilator.

Det tyder altså på, at din kølerventilator ikke fungerer på det lave trin.
Sandsynligvis grundet en defekt termostat. Som skrevet af ktm.

Hej Vile. Taler vi om det samme? Jeg tænker på blæseren ude ved motorens køler!
Har du ikke blæseren inde i kabinen ved fordamperen i tankerne?

Med venlig hilsen
ktm

ktm, vi er helt enige!
Men måske udtrykker jeg mig uklart.

Kølerventilatoren er udstyret med en formodstand, så den via denne kører på nedsat kraft. "Trin 1", som aktiveres, så snart man tænder for AC'en.
Eller uden aktiv AC, vil dette trin aktiveres via den elektriske kølertermostat.
Ved nærmere eftertanke skal blæseren altså starte uanset termostaten er i udu eller ok.
Det var lidt af en tanketorsk.
Fejlen findes nok i omtalte formodstand eller, - knap så sandsynligt - defekt kølerventilator.

Spørgeren nævner jo dels svigtende AC ved langsom kørsel = manglende fartvind, og dels stiger kølevæsketemperaturen. (Dog ikke alarmerende.)

AC'ens kondensatorelement (ej at forveksle med fordamperelementet) er jo anbragt foran den "rigtige" køler, i form af en noget tyndere "køler".

Det er let at høre sig til, om kølerventilatoren starter, når AC knappen aktiveres.
Hej igen. Min kølerblæser var gået sig en tur, det gik helt galt da jeg satt en Campingvogn bag efter, der blev den en smule sur på mig og bimlede med røde lamper som kun en fransk bil kan :-). Problemet er ser heldigvis ud til at være væk, men skal da lige lovefor at en blæser fra Peugeot koster kassen.

Men ellers tak for hjælpen
Rigtig fint med en tilbagemelding!!
Altså ikke noget mystisk!

Med venlig hilsen
ktm

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere