Hjælp til opsætning af simpel lampe!

Hej, jeg er netop flyttet i lejlighed og er ved at sætte en lampe op i min entre.
Lampen har 2 ledninger, til N og M1 formoder jeg, men selve udtaget i loftet ser meget gammelt og uoverskueligt ud. Håber i kan hjælpe mig med at forbinde de ledningerne rigtigt så jeg ikke brænder flere sikringer af
Jeg har lige vedhæftet et par billeder af udtaget i loftet så i kan se hvad jeg snakker om.

På forhånd tak!

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den fuglerede ville jeg overhovedet ikke turde pille ved, det er hele din lejlighes ledninger der er samlet der. Det vil jeg stærkt anbefale dig at lade en proff. ordne for dig, så får du heller ikke problemer med forsikrings selskabet hvis der går brand i fuglereden efter du har været der og rode.

V.h.  Håndværkeren
Start med at futte ned og køb en spændingsmåler, eks
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo...=30100

Så kan du måle istedet for at prøve dig frem, og der skal nok komme senere tidspunkter, hvor du atter får brug for den.

Men hvis der kun er samme loftudtag, og der kun er en enkelt kontakt til den, så ville jeg først måle mellem de blå ledninger, som sandsynligvis er nul, og den enlige orange med hvid maling på, som kunne være tændledningen. 
Men jeg ville måle først, og ikke blot tilslutte i håb om det er rigtigt.
Du skal med stor sandsynlighed tilslutte til de blå og så den ene der er helt for sig selv..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Er lampen sat op?
Er der korrespondancetænding på lampen?
Har du fået købt noget at måle spænding med?


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Vil vædde min gamle hat med at det er den orange der IKKE sidder sammen med nogen andre, der er tænd ledningen.
Sluk på HFI/HPFI relæ'et, tilslut den ene ledning i den muffe hvor de blå er samlet, den anden ledning tilsluttes den orange.

Nu kan jeg ikke lige se det ud fra billederne, men jeg synes ikke det ser ud til at der er nogen loft dåse, som ledningerne ender i?
Hvis det er korrekt så ringer du til din udlejer og gør denne opmærksom på at det ikke er en lovlig installation.

Har du ikke forstand på el, så hold dig fra det

Annonce
HOLD NU OP !
Lad en Elindstalatør ordne det, og slip for alt det bøvl.
En Elinstallatør til at sætte en lampe op, tja tjo man kan jo bruge penge på meget forskelligt......... men ellers sørg for at den blå bliver samlet med den blå og vær siker på der ingen løse forbindelser er og prøv dig så derefter frem med den røde og orange.......... ca 50/50 % chance for du rammer rigtigt 1. gang

Mvh

 

Thomas

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også